فارسی
پنجشنبه 14 فروردين 1399 - الخميس 8 شعبان 1441
  181
  0
  0

اختيار در اعمال حتي در انبيا و ائمه

 

بنابراین اين‌گونه نبوده است كه انبیا و ائمه در انتخاب عمل آزادی نداشته باشند. تمام انبيا به جوامع خود اعلام می‌کنند:

(فَما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ)

می‌گویند ما براي اين كار پاداشي نمي‌خواهيم و پاداش ما فقط بر عهدة خدا است. از این بیان معلوم مي‌شود كه کارشان آزاد بوده است. اين طور نبوده که پروردگار در کاخ مصر، دست يوسف را با شدت بگیرد و او را از کنار آن زن دور كند. خیر، يوسف جواني زيبا و با قدرت شهوت بود و يک زن جوان زيبا هم او را به گناه دعوت کرد، نگفت نمي‌توانم. گفت:

(مَعاذَ اللَّه)

خداي من اين کار را نمي‌پسندد و من برای خدا جواب او را نمي‌دهم. البته اگر حضرت يوسف مي‌گفت: خانم چه اجباري داريد؟! كسي دست و پاي ما را گرفته نمي‌گذارد جلو بيايم؛ پس فايده‌اي ندارد كه از من دعوت كني. من كنار تو هم قرار بگيرم مثل ميت هستم. اگر اين گونه پاسخ مي‌گفت، معنايش اين بود که خدا نخواسته است. اين فرق مي‌کند با اين که بگويد برای خاطر خدا زنا نمي‌کنم. این‌ها دو مقوله است.

 

تمام انبياي خدا و ائمه طاهرين:، اعمال، اخلاق، کردار و منش آن‌ها اختياري بوده است. تمام ارزش کار آنها هم به اختياري بودن اين كار است.


منبع : پایگاه عرفان
  181
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    مرگ و فرصتها - جلسه هفتم
    اوج عرفان و تعالیم دینی در کلام صدیقۀ طاهره(س)
    سرانجام تواضع و تکبر مقابل اوامر الهی
    چگونه محبوب خدا شویم- جلسۀ چهارم
    مرگ و عالم آخرت
    بعثت پیامبران برای درمان بیماری شرک
    احوالات و اهداف مومن و پاسخ به سوالات
    مبداء آفرینش موجودات
    مقام حضرت زينب (س)
    خودشناسی و قیمت‌شناسی انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

      از نصايح پيامبر به ابوذر
      چگونه محبوب خدا شویم- جلسۀ چهارم
      مرگ و فرصتها - جلسه هفتم
      چند روايت عجيب در مورد پدر و مادر
      هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
      مرگ و عالم آخرت
      حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
      تفاوت مودّت با محبت
      داستان صبر رشید هجری
      راهکاری برای طلوع توجه قلبی به خداوند

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز