فارسی
شنبه 27 مهر 1398 - السبت 20 صفر 1441
  626
  0
  0

اگر خدا مرا به جهنم بیاندازد، آیا به من ظلم نکرده؟!

سوال: آیا کسانی که در قیامت به دوزخ می روند می توانند بگویند خدا با آفرینش آنان به آنان ستم ورزیده است ؟

پاسخ استاد:
دوزخ کیفر گناهان و مفاسد و ستم کاری ها و فسق و فجور است.
خدای مهربان در دنیا با برانگیختن 124 هزار پیامبر ، و قرار دادن 12 امام معصوم ، و نازل کردن 114 کتاب آسمانی به ویژه قرآن و عنایت کردن عقل و مختار و آزاد آفریدن انسان راه هدایت و سعادت و عاقبت به خیری را برای او گشود ، و وی را از طریق نبوت و امامت و وحی به زشتی ها و پلیدی ها آگاه کرد و در یک کلمه حجت خود را در همه امور به انسان تمام کرد.
بنابراین در قیامت دوزخیان به این حقیقت آگاهند که به دوزخ آمد نشان به دست خودشان و به انتخاب و اختیار خودشان صورت گرفته ، و خود با پشت کردن به راهنمایی های راهنمایان و ارتکاب گناهان و مسخره کردن حقایق زمینه ورود به دوزخ را فراهم کردند و روی این حساب لب به چنین مطلبی که خدا با آفرینش ما به ما ظلم کرده باز نمی کنند ، بلکه از خدا می خواهند آنان را به دنیا برگرداند تا عمل صالح انجام دهند و به سعادت دست یابند ، و آرزو می کنند ای کاش کاری می کردند که چون بهشتیان رهسپار بهشت می شدند و از این که در خواست بازگشت به دنیا می کنند و آرزوی می نمایند ای کاش در دنیا در مسیر بهشتیان حرکت می کردند معلوم می شود از خلقت خود ناراضی نیستند و حضرت حق را هم ظالم نمی دانند ، بلکـه طبق قرآن خود را ظالم و ستمکار معرفی می کنند و دوزخی شدنشان را نتیجه تکبر و عصیان خو د می دانند . قرآن از قول آنان می گوید :
قالوا  سبحان ربنا انا کنا ظالمین. (1) پروردگار ما از هر ستم کاری و ظلمی منزه است ، بی تردید ما از ستمکارانیم . قالوا یا ویلنا انا کنا ظالمین : (2)
می گویند: وای بر ما بی تردید ما از ستمکارانیم . قرآن در آیات متعددی ظلم و ستم  را از پیشگاه حضرت حق نفی می کند از جمله می فرماید : ان الله لا یظلم مثقال ذره : (3)

1 ـ قلم : 29
2 ـ نساء : 40
3 ـ انبیاء : 14

بی تردید خدا به وزن ذره ای به احدی ستم روا نمی دارد . آری خدا انسان را از روی رحمت و لطف و عشق و محبت آفرید و همه ابزار سعادت را در اختیار او قرار داد تا در دنیا بر اساس قواعد الهی و انسانی به راحتی  زندگی کند ، و در قیامت غرق رحمت شده برای ابد وارد بهشت گردد ، ولی این انسان است که با سوء انتخاب و اختیار خودش به دست خود زمینه شومی و تیره بختی خود را فراهم می آورد ، و خویش رابر اثر تکبر از حق و آلوده شدن به گناهان سزاوار دوزخ می نماید .
این خدا نیست که انسان را برای دوزخ آفریده ، این انسان است که خود را به دست مستحقق دوزخ می کند! در دعای کمیل می خوانیم :
من قاطعانه می دانم اگر فرمان تو در عذاب منکرانت و حکم تو به ابدی ماندن دشمنانت در آتش نبود حتماَ همه آتش را سرد و با امنیت می کردی و احدی در آنجا جای نمی گرفت در حقیقت همه دوزخ هم باید بخشی از بهشت بود ، ولی انکار منکران و دشمنی دشمنان آن بخش را تبدیل به دوزخ کرد و آنجا را جایگاه عذاب و شکنجه قرار داد . پس انسان نسبت به خود ظالم است و حق نسبت به او کمترین ستمی ندارد ،‌ و باید درباره گرفتاران به عذاب دوزخ گفت : خود کرده را تدبیر نیست ، و باید گفت :

تو چون می کنی اختر خویش را بد                مدار از فلک چشم نیک اختری ر

  626
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      آیا زمان بازگشت اسرای اهل بیت در اربعین سال اول عاشورا ...
      آیا اربعین گرفتن جز برای امام حسین(ع) جایز نیست؟
      منظور از خودشناسي چيست؟ چگونه ميتوانيم خود را ...
      تفاوت شخص مرتد با زندیق در اسلام چیست ؟
      لطفا درباره اربعین امام حسین (ع) توضیح دهید.
      در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟
      جهت رساندن روح انسان به عالی‌ترین مقام چه مراحلی را ...
      چرا معاویه، امام حسن مجتبی(ع) را با این‌که با او صلح ...
      امام حسن مجتبی(ع) برای صلح با معاویه، چه امتیازاتی ...
      آیا امام حسین(ع) دختری به نام رقیه(س) داشتند؟

بیشترین بازدید این مجموعه

      تفاوت شخص مرتد با زندیق در اسلام چیست ؟
      تقيه چيست و انجام آن در چه مواردي لازم است؟
      تفاوت واژه های عقل، روح، نفس، قلب، دل و جان چیست؟ لطفا ...
      قاتل حضرت زهرا کیست؟
      در زیارت کربلا ابتدا بهتر است حرم امام حسین زیارت شود ...
      راه های رهایی از خودارضایی چیست؟
      عالم غیب و شهود چیست و در آیات و روایات چگونه مطرح شده؟
      بهترین راه ترک خود ارضایی چیست؟
       معنای لعن چیست؟    
      آیا دعای (یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور ...

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز