فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

درخواست‏هاى بيجا و نامعقول‏

 

با توجه به نبوت پيامبران كه ابلاغكنندگان پيام هاى حضرت حق به مردم براى رسانيدشان به حيات طيبه و آخرت آباد بود، و هر يك براى تصديق شدن نبوتشان و اثبات راستگوئى و صدقشان معجزات لازم ارائه مى كردند، به ويژه نبوت پيامبر عظيم الشأن اسلام و معجزه جاويدانش قرآن، و دانش و بصيرتش كه شعاع دانش و آگاهى حق بود، و نيز برخوردارى احكام و مقررات و معارف الهيه آئينش از استحكام و استوارى و منطبق بودن با حكمت و مصلحت، و اين كه واضح و روشن بود كه فرهنگ جامع و كاملش ضامن خير دنيا و آخرت است، بايد انسان ها با تكيه بر تعقل و انديشه صحيح، با همه وجود تسليم آئين و شريعت آنان مى شدند، و راهى جز اقتدا به آن بزرگواران، و پيروى از دينشان نمى پيمودند، و از درخواست هاى نامعقول و غير منطقى به شدت اجتناب مى جستند، و از سئوالات بى مورد و بيهوده پرهيز مى كردند.

ولى گروهى از مردم چه در زمان پيامبران گذشته و چه در عصر پيامبر اسلام به دور از عقل و منطق درخواست هائى داشتند كه جز آزار روحى براى پيامبران ثمرى نداشت، و درخواست هاى آنان نشان مى داد كه مى خواستند راه گريزى از حق و حقيقت براى خود دست و پا كنند، آيه شريفه مسلمانان را كه نزديك بود چون لج بازان و متعصبان گذشته بخصوص قوم يهود در اين وادى خطرناك بيفتند و بعضى هم در اين مسير انحرافى قرار گرفتند بر حذر داشت، و به آنان نسبت به اين برنامه غير منطقى هشدار داد، و به شدت از چنين برخوردى با پيامبر اسلام نكوهش كرد.

به راستى از انصاف و خردورزى دور است كه انسان بر پايه تعصبات قومى و افكار جاهلى و انديشه هاى انحرافى و خيالات فاسد، و اميال شخصى از پيامبر درخواست نامعقول و بيهوده داشته باشد، درخواست هائى كه لازم است مردود شود و بى پاسخ بماند، و درخواست كنندگان طرد شوند.

انسان بايد با تكيه بر عقل و منطق و بصيرت و بينش و پختگى و خردورزى، زمينه اين گونه درخواست هاى نامعقول را از صفحه وجودش و ميدان ذهنش پاك كند، و باطنش را كه به نور فطرت آراسته اند مركز درخواست هاى معقول و منطقى در جهت رشد و تكامل و رسيدن به سعادت ابدى و پرورشى و تربيت الهى و انسانى خود قرار دهد.

درخواست هاى بيجا و نامعقول پايه فكرى و فطرى و عقلانى ندارد، بلكه مايه و سببش جهل مركب و لجاجت و عناد و دشمنى با حق و حقيقت، و باز كردن راه گريز از واقعيات و توجيه براى پشت كردن به حقايق است.

مسلمانان بايد از رهبران دينى، و انسان هاى آسمانى در جهت تكامل بخشيدن به عقل و روح و نفس و باطن خود و آبادى دنيا و آخرتشان درخواست داشته باشند، و از درخواست آنچه نشدنى است و آنچه مفيد هيچ فايده اى نيست و اگر هم انجام بگيرد دردى را دوا نمى كند، و مشكلى را حل نمى نمايد، و گرهى را از زندگى و كار درخواست كننده باز نمى كند، بلكه جز توهين به حق و بازى گرى، و فتنه افكنى نيست به شدت بپرهيزند.

بدون ترديد هرچه بر اصرار درخواست هاى نامعقول بيشتر شود، و اين كار بيهوده دنبال گردد، درخواست كننده به تيرگى بيشتر روان و قلب دچار مى شود و فاصله اش از حوزه هدايت و نور ولايت حق زيادتر مى گردد، و راه هر گونه ترديد و شك و شبهه بازتر مى شود، و به ويژه زمينه شبهات و وسوسه هاى گمراهان را در قلب و مشاعر آماده تر مى سازد، و بستر تبديل ايمان به كفر را با پيگيرى كفرپيشگانى چون يهود و نصارى با دنبال كردن شبهات و درخواست هاى نامعقولشان به وسيله مسلمانان فراهم مى آورد.

بر همه مسلمانان واجب و لازم است در مسئله درخواست هايشان از شيوه هاى عقلانى و منطقى پيروى كنند، و روشى حكيمانه در اين مورد انتخاب نمايند، نه اين كه با داشتن راهنمائى چون پيامبر و ميزان هاى حقى چون معصومين و كتابى بى مانند چون قرآن كه حاوى اصول و حقايق و معارف الهيه است و از هر جهت هدايتگر و سازنده خير دنيا و آخرت است، از روش يهود لج باز و معاند كه هر بار از پيامبر بزرگ خدا موسى بن عمران بدون تكيه بر علم و عقل و منطق

درخواست هاى نابجا و بيهوده مى كردند و از اين طريق آن رهبر آسمانى را هدف انواع آزارهاى روحى و شكنجه هاى روانى قرار مى دادند اجتناب ورزيده و جداً بپرهيزند.

مسلمانان اگر خوشبختى خود و خير دنيا و آخرتشان را مى خواهند بايد زمينه انحرافات فكرى و بستر درخواست هاى نامعقول را از خدا و مردان راه حق كه مايه از انحرافات يهود دارد در سرزمين حياتشان بخشكانند، و روحيه اشكال تراشى هاى واهى، و بهانه جوئى هاى غير منطقى را از عرصه گاه وجودشان دور نمايند، و از اين كه به دست خود و با كمك شبهات و وسوسه هاى دشمنان موجبات تبديل ايمان را به كفر، و علل انحراف از صراط مستقيم و راه معتدل و ميانه را فراهم نمايند دورى كنند و به اين حقيقت كه در قرآن در سوره مباركه بقره مطرح است توجه داشته باشند كه يهود با اين روش انحرافى خود و عادت زشت و كردار ناپسندشان موجبات مغضوب شدن خود را در پيشگاه ربوبيت فراهم و خود و نسلشان را از رحمت واسعه حق محروم و دنيا و آخرتشان را بر باد، و جامعه خود را در بستر روزگار به ذلت و خوارى و دربدرى و ناامنى دچار ساختند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دشمنان شیعه بدانند.
روحیۀ تفکر
مصونيت از حرام‏خوارى‏
سبّ و ناسزا
دلیل مستجاب نشدن دعا
شخصيت‏ شناسى امام سجاد عليه السلام‏
هجرت در روايات پيامبر و اهل بيت‏
همت در هزينه عمر
عزا و اشک بر اباعبدالله
اسراف

بیشترین بازدید این مجموعه

اسراف
رسيدن به عرفان عملى در پرتو حسنات اخلاقى
ملاك برترى
فرهنگ شيطان‏
غرور و كبر و سرختى منافقان از شومى گناه‏
علم خدا در روايات اهل بيت‏
عظمت حق در كلام امام على عليه السلام‏
عزا و اشک بر اباعبدالله
هرگاه خدا عاشق بنده‌ای شود
ارزش مؤمن در کلام امام عسکری(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^