فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 31 خرداد 1391 ساعت 11:08 صبح

استاد انصاریان تصریح کرد: توسعه روابط فرهنگی براساس روش اسلام و با تأکید بر محوریت قرآن

[+]

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان



خبر گزاری  رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که به چهارچوب گفت‌وگو معتقدیم و این را از سنت پیامبر اکرم(ص) آموخته‌ایم، گفت: بر اساس روش اسلام و با تاکید بر محوریت قرآن توسعه روابط فرهنگی را لازم می‌دانیم و در این راه هیچ تعصب و پافشاری بر عقایدمان نداریم.


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، در طی بازدیدی که از مراکز تحقیقاتی مالزی به عمل آورد، به مرکز گفت‌وگوی تمدن‌های اسلامی رفت و در گفت‌و‌گویی با اندیشمندان اسلامی حاضر در این مرکز، از اسلام و قدرت علم آوری آن سخن گفت.

مرکز گفت‌وگوی تمدن‌های دانشگاه مالایا (یو.ام) تنها مرکز گفت‌وگوی ادیان و از جمله مهمترین مراکز اسلامی و تحقیقاتی مالزی است که در زمان صدارت تون عبدالله احمد بداوی، نخست وزیر پیشین مالزی و با هدف تسهیل گفت‌وگو میان ادیان مختلف راه اندازی شد.

ریحانه بنت عبدالله رییس مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها در ابتدای دیدار استاد انصاریان از این مرکز گفت: به سبب تخصص استاد انصاریان در زمینه شریعت اسلامی و اسلام شناسی و قرآن شناسی باید بر ایجاد گفتگو های دو طرفه در این زمینه تاکید شود، بویژه با توجه به اهمیتی که این بحث ها در دنیای امروز و برای جوانان دارد.

استاد انصاریان نیز در جواب گفت: ما طبق آیات قرآن نباید دانش خودمان را به بحث و یک سلسله کنفرانس و مقاله محدود بکنیم؛ این مسؤولیت ما است که از هر طریق ممکن اسلام را در دنیا منتشر کنیم.

وی در ادامه به ضرورت این امر اشاره کرد و افزود: در غیر اینصورت دانشمندان اسلامی جدا افتاده خواهند شد و امت اسلامی در معرض نابودی قرار خواهد گرفت؛ فرهنگ بیگانه می خواهد اسلام را نابود کند و بر اساس قرآن این مسئولیت بر دوش دانشمندان اسلامی است.

اسلامی سازی دانش
 
پس از آن خانم بنت عبدالله پرسیدند که چه زمینه‌هایی برای همکاری مشترک وجود دارد و مهم ترین مسائل جهان اسلام از نظر حضرت‌عالی چیست که استاد انصاریان پاسخ داد: وظیفه ما در عصر امروز و عصر تخصص گرایی این است که به دنیا نشان بدهیم که علم دنیا مدیون علم اسلامی است و علاوه بر این علم و دانش محض به خودی خود می تواند برای دنیا و بشر خطرناک باشد.

وی افزود: بنابراین اسلامی سازی دانش بحث مهمی است که مسلمانان و دانشمندان اسلامی باید روی آن تمرکز کنند. دانشمندان غربی که تا حدی عادل و منصف بودند پذیرفته اند که علم روز دنیا وام دار علم و تمدن اسلامی است؛ ما نباید محتاج غرب باشیم و باید به دنیا ثابت کنیم که بهترین علم دنیا علم اسلامی است.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به وظیفه دیگر دانشمندان اسلامی در جهان اسلام امروز اشاره کرد و افزود: یک وظیفه دیگر دانشمندان اسلامی هم ارائه تمدن اسلامی در قالب کتاب و مقاله به دنیای روز است و ترویج این واقعیت که علم از شرق به غرب نفوذ پیدا کرده است.

گفت و گو تنها راه حل اختلافات میان دانشمندان است

در ادامه یکی از معاونان مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها دانشگاه یو.ام و عضو هیأت مدیره این مرکز در سوالی درباره اختلافاتی که میان آرا افراد و دانشمندان مختلف وجود دارد صحبت کرد و گفت: ما معتقدیم ایجاد گفتمان به شکل گیری درک متقابل منجر خواهد شد، حتی اگر نتوانیم دیگران را به باور خود متقاعد کنیم. وی سپس خواستار نظر شیخ حسین انصاریان درباره این روش گفت‌وگو شد.

استاد انصاریان با بیان این‌که به چهارچوب گفت‌وگو معتقد هستیم و این را از سنت پیامبر اکرم‌(ص) آموخته‌ایم، گفت: دین از آدم تا محمد(ص) یکی و آن اسلام است و نور راه و روشنی بخش مسیر انسان است؛ ما بر اساس روش اسلام و با تاکید بر محوریت قرآن ادامه روابط و توسعه روابط فرهنگی را لازم می‌دانیم و در این راه هیچ تعصب و پافشاری بر عقایدمان نداریم. /9201/د102/ی




پایان خبر - خبرگزاری رسا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
پایان ساخت ضریح طلای مرقد مطهر امامین عسکریین ...
صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
تغییرات تازه در مسجدالحرام و بازسازی چاه زمزم
گزارش تصویری / مراسم دعای عرفه در حسینیه هدایت ...
استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
 استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) عبادت است
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
...



گزارش خطا  

^