فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نمونه اين پشيمانى‏


يكبار، پياده در خيابانى راه مى رفتم كه مردى تقريبا شصت هفتاد ساله كه موى سرورويش سفيد شده بود با عجله نزدم آمد و با گريه گفت:

خودكشى در اسلام چه حكمى دارد؟ گفتم: جزو محرمات واقعى است و در قرآن مجيد از آن نهى شده است:

«و لا تقتلوا أنفسكم».

خودكشى نكنيد!

كسى هم كه خودكشى مى كند، در توبه را به روى خود بسته است، زيرا جاى توبه در دنياست و انسانى كه به عالم بعد منتقل شده راهى براى توبه و جبران مافات ندارد، چون ديگر زمان جبران گناه را در اختيار ندارد. درهرحال، در قرآن مجيد و روايات آمده است كه خودكشى از محرمات و از گناهان كبيره است و به فاعل آن وعده عذاب داده شده است ... گفت: پس من چه كنم؟ زيرا خيلى ناراحت و متأثر و متأسفم و در تنگنا هستم. وضع مالى ام هم خيلى خوب است و خانه ام در فلان جاست (كه آن زمان از گران ترين مناطق تهران بود)؟

وقتى از سبب ناراحتى اش پرسيدم گفت: اشتباهى در جوانى كرده ام كه الان به درد آن گرفتارم. با اين كه پدر و مادرم در آن روزگار مرا نهى كردند و گفتند: اين كار را نكن، گوش ندادم. ماجرا اين است كه آن زمان، در مسير دبيرستان دخترانه، دختر بى حجابى را ديدم و به او علاقمند شدم. آدرسش را هم پيدا كردم و با او ازدواج كردم و به حرف و نصيحت هاى اطرافيانم گوش ندادم و تا الان هم اين زن با حجاب نشده است. البته، او الان پنجاه و پنج سال دارد و از او چهار بچه دارم:

دو دختر و دو پسر، ولى حتى يكى از بچه هايم هم دين ندارد؛ حتى يكى از آن ها هم نماز نمى خواند و دخترهايم در بى حجابى نمره كامل مى گيرند. حالا كه پير شده ام و فهميده ام بايد به پيشگاه خدا بروم، نمى دانم جواب خدا را با اين بچه هاى بى دين چه بدهم؟

بدين ترتيب، معلوم مى شود به اين سادگى ها هم نيست كه بنشينيم و بگوييم هر دخترى كه پسرم ديد و او او خوشش آمد بايد با او ازدواج كند، يا ازدواج با هر كسى كه از او خوشم آمد مشكلى ندارد. تمام اين ازدواج ها در قيامت محاسبه مى شوند؛ تمام اين انتخاب ها و تمام اين اولادها در قيامت حساب دارند.

مساله آن اندازه مهم است كه بزرگواران عاقل عالم را نيز دچار دغدغه خاطر مى كند و از خدا راه چاره مى طلبند. در قياس با يان افراد، معلوم مى شود آن ها كه بدون تفكر و مشورت ازدواج مى كنند اهل عقل نيستند، بلكه اهل شهوت اند. عاقلان عاقلانه ازدواج مى كنند نه حيوان صفت، چون اهميت مسأله را درك كرده اند و مى دانند كه ازدواج هم دنيا و هم آخرتشان را تحت تاثير قرار مى دهد.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ده صفت قول احسن
زكريا بن آدم، وكيل امام رضا عليه السلام
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد توبه
حكايت قصاب بت‏پرست هندى‏
تهران/ حسینیهٔ بنی‌الزهرا/ دههٔ سوم صفر/ پاییز ...
توحيد امام زين العابدين (علیه السلام)
آيات قرآن در تفاوت بين دو گروه‏
تهران حسینیهٔ همدانی‌ها - رمضان 1396 – سخنرانی ...
فضل و رحمت الهی - جلسه چهاردهم (1) - (متن کامل + ...
گناه و سبب آن - جلسه سیزدهم – (متن کامل + عناوین)

بیشترین بازدید این مجموعه

تجارت مادی و معنوی - جلسه پنجم
مرگ و فرصتها- جلسه دوازدهم
آمادگى براى عبور از حجاب‏ها
مفهوم «لا ينفع مال»
تسويل اعمال از طريق شيطان
فرشته ندا دهنده مرگ
گناه گريزى يوسف‏وار
حركت صعودي با قرآن و اهل بيت
شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه هفدهم - (متن کامل + ...
تهران/ حسینیهٔ بنی‌الزهرا/ دههٔ سوم صفر/ پاییز ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^