فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

هركس حدى به گردنش نيست بيايد


در زمان حضرت عيسى، عليه السلام، مى خواستند يك نفر را سنگسار كنند. حضرت اعلام كرد هركس مى خواهد در مراسم شركت كند بايد تمام صورتش را بپوشاند به طورى كه شناخته نشود. فردا، در بيرون شهر، حدود دويست نفر با صورت پوشيده آمدند. حضرت فرمود:

آماده ايد گنهكار را حد بزنيد؟ گفتند به، فرمود: شرطش اين است كه هر كس حدّ شرعى به گردنش نيست براى اجراى حد بايستد. نتيجه آن كه همه رفتند و فقط حضر عيسى باقى ماند.

گفت بايد حدزدن هوشيار مردم مست را

 

گفت آرى ليك اينجا يك نفر هوشيار نيست.

     

انسان هوشيار در عالم زياد نيست و اكثر مردم در غفلت و خواب به سر مى برند و با بعثت انبياء و نزول كتاب هاى آسمانى هم بيدار نمى شوند. دل به دنيا بسته و در پى كام جويى هرچه بيشترند و نمى توانند از لذت ها و نعمت هاى زندگى براى رشد و هدايتشان استفاده كنند. نه اهل فكرند، نه تقوا پيشه مى كنند و دست از گناه برمى دارند و نه حاضرند دقايقى از شبشان را به عبادت خدا مشغول باشند. درحالى كه صاحب قلب بيدار به دنيا طور ديگرى نگاه مى كند، خوابش را به اندازه مى گيرد و لحظاتى از شب خواب را رها مى كند و مى رود وضو مى گيردچراغ ها را هم روشن نمى كند كه كسى بفهمدمى آيد با محبوبش خلوت مى كند. با آن معشوقى كه از دست نمى رود، با آن معشوقى كه آدم را رها نمى كند. با آن معشوقى كه محبتش به انسان بى نهايت است. با آن معشوقى كه كليد دنيا و آخرت دستش است. با آن معشوقى كه تمام خزانه هايش را در اختيار بنده اش مى گذارد. اين چه حرف عجيبى بود كه يك روز، على، عليه السلام، خطاب به سپيده سحر گفت: آيا روزى بود كه تو بيدار شوى و على خواب باشد؟

از خدا پروا كنيم. در عالم، باغبان باشيم نه باغ خور، بيدار باشيم نه خواب. اهل فكر باشيم نه بنده غفلت، زيرا امير المومنين در روايت ديگرى مى فرمايد:

«عن أبى عبد اللّه، عليه السلام، قال: قال أمير المؤمنين، عليه السلام، فى كلام له: يابن آدم، إن التفكر يدعو إلى البر و العمل به».

تفكر انسان را به خوبى و عمل دعوت مى كند.

در حقيقت، وقتى انسان مى نشينيد و انديشه مى كند، اين انديشه او را با خوبى ها و درستى ها و وظائف و تكاليف آشنا مى كند و او را به اولياء خدا مرتبط مى كند. بعد، اين انديشه او را به عمل دعوت مى كند و به انجام آن خير مشتاق مى سازد. پس، همانطور كه فكر كردن به گناهان انسان را به دام گناه مى اندازد، انديشه صحيح نيز انسان را به سمت خوبى ها سوق مى دهد و او را به انجام خير وا مى دارد. در هر دو سو نيز انسان پس از مدتى شتاب مى گيرد و به سرعت پيش مى رود؛ به سوى خوبى بشتر يا به سوى بدى افزون تر.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آثار ایمان- جلسۀ سوم
تجارت معنوی - جلسه اول
زنان اهل بهشت‏
قرارداد همسر عمران با خداوند
انواع هدايت الهي
تبيين ظالم و درجات ظلم
گرفتار شدن لنين در دست هگل
ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه هیجدهم
پیوند با ابی‌عبدالله(ع)، تنها راه پیروزی در سلوک ...
هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه پنجم (2) – (متن کامل + ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تجارت معنوی - جلسه اول
آثار ایمان- جلسۀ سوم
ارزش دادن دين به مؤمنان حلال خور
تجزيه و تبيين كلمه معرفت
ارتباط با خدا از راه ذكر
مرگ و عالم آخرت - جلسه پنجم (2) - (متن کامل + عناوین)
اندیشه در مرگ
رمز موفقيت ابن ‏سينا
مقربین چه کسانی هستند؟
آیه‌ای عجیب درباره شیطان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^