فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

به دام و دانه نگيرند مرغ دانا را

 


 تنها كسانى كه شهوتشان از جنس شهوت گربه و سگ و خوك و ديگر حيوانات است، با يك اشاره ابرو با اندكى ناز تحريك مى شوند.

يوسف صفتان جاى ديگرى زندگى مى كنند و دل در گرو كس ديگرى دارند، لذا زليخاى نفس زورش به آن ها نمى رسد و نمى تواند آن ها را هيجان زده كند.

نتايج اين تحول نيز معلوم است. يعنى وقتى دل تبديل به يوسف شد، انسان در انتخاب ها، نشست و برخاست ها، گفت وشنودها و ساير اعمالش دقيق مى شود. لاجرم، به قول امام زين العابدين، عليه السلام، يا يا راهى مجالس علم مى شود يا مجالس توبه يا مجالس مناجات. يا مى رود عيادت مريض، يا مى رود ديدن مظلوم، يا مى رود براى يارى دادن به افتاده، يا مى رود مكه يا زيارت ابى عبد اللّه الحسين و ساير معصومين.

اين راهى است كه صاحب چنين دلى در پيش مى گيرد و وقتش را بيهوده و در هر مجلسى و با هر جماعتى هدر نمى دهد. دليلش اين است كه خدا در اين كشور خيمه زده و اين دل ديگر منزلگاه انبياء و اولياء خدا شده است:

«آمن الرسول بما أنزل إليه من ربه و المؤمنون كل آمن باللّه و ملائكته و كتبه و رسله لا نفرق بين أحد من رسله و قالوا سمعنا و أطعنا غفرانك ربنا و إليك المصير».

پيامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده ايمان آورده و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتاب ها و پيامبرانش ايمان آورده اند و براساس ايمان استوارشان گفتند: ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمى گذاريم. و گفتند:

شنيديم و اطاعت كرديم. پروردگارا، آمرزشت را خواهانيم و بازگشت همه به سوى توست.

خداوند كريم، انبياء و اولياء او، و قرآن همه به يوسف باطن توجه دارند نه به فرعون. براى همين، سرانجام او را با همه سپاهيان و دوستدارانش غرق و هلاك مى كنند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تجزيه و تبيين كلمه معرفت
تقدير روزى حلال
حلال و حرام مالی - جلسه سی و یکم (متن کامل +عناوین)
ارتباط با خدا از راه ذكر
انفاق به قدر بضاعت
تهران مسجد حضرت رسول- دهه اول فاطمیه 94 سخنرانی اول
خاطره‌اي در لذت ياد خدا
اجابت دعوت بندگان معصيت‏كار
پاداش دنیوی و اخروی پروردگار برای مؤمنین
عناوين مسايل مربوط به اصلاح نفس‏

بیشترین بازدید این مجموعه

اجابت دعوت بندگان معصيت‏كار
تقدير روزى حلال
انفاق به قدر بضاعت
علامت چهارم: عزت و شجاعت در برابر دشمنان خدا
تجزيه و تبيين كلمه معرفت
خاطره‌اي در لذت ياد خدا
اندیشه در مرگ
رمز موفقيت ابن ‏سينا
مقربین چه کسانی هستند؟
آیه‌ای عجیب درباره شیطان

 
نظرات کاربر

z.askari2009@gmail.com
اي كاش عارفان و صالحان و حكيمان اين ملك و مملكت به جاي دعوت به زنجير كردن زلخاي نفس و عيادت بيمار و ياري مظلوم وزيارت ائمه و مجالس مناجات و درس و وعظ كمي به فكر جوانان و فرهنگ شهوت بودند. سخن آقايان در باب مسايل آمده در پيام كاملاً صحيح است اما جوان بيچاره و درمانده وقتي فكرش به نحوي مشغول وجود است كي به سجود مي‌تواند بيانديشد كه مي دانند همه اول وجود بعدا سجود! و مگر نه آنكه ميل و شهوت را خدا قرار داده مثل گرستگي و تشنگي و ... پس راه برآورده اين نياز را و نه فقط صرف بي بند و باري آن بلكه تشكيل يك خانواده و داشتن هدفي مشترك با شريك زندگي را كي و چطور با براورده كرد؟؟ آنچه امروز من جوان و امثال من را از پاي مجالس درس و بحث بلند كرده و خدا را شكر هنوز به جاي ديگر پايمان را باز نكرده ـ كه هر چه بوده تا به حال حب اهل بيت بوده و بس ـ اين است كه نياز وجود مانع از سجودمان شده اي كاش كسي به فكر جوانها باشد كه نيست بزرگترها منظورم علما، اساتيد و انديشمندان حوزه فرهنگ و معارف و اسلامي و يا حتي جامعه شناسي و غيره بيشتر از آنكه مدام در فكر درجه و رتبه و مال و جايگاه و پايگاه اجتماعي خود يا تعداد مخاطبينشان در مجالس سخنراني خود باشند وقتي براي انديشيدن ندارند. و واي به حال جواني كه بنيه مذهبي ندارد در اين وانفساي دنيا كه آنها كه دارند پايشان اگر جاي ديگر نرود از مجالس درس و وعظ و روضه يا دور مي شوند و يا مي روند براي برآوردن نيازهاي جانبي به حال جوان درمانده كسي نمي گريد جز خودش ، كسي نمي انديشد جز خودش و نتيجه سرخوردگي و پس زدگي از معارف و احساس تهي بودن و پوچي است! اينها نگفته كه كسي ببيند و بخواند كه مي‌دانم كسي نمي خواند، گفتم شايد كمي بار دلم سبك شود مي دانم اگر هم كسي بخواند در انتها يا مي گويد اين جوانان چقدر بي بنيه مذهبي اند كه چنين مي نويسند كه والله چنين نيست و يا اينكه چقدر بي حيا و عفت اند و يا اينكه مي گويد بايد براي جوانان دعا كرد نه! دعا كافي نيست، فرهگ خانواده نزديك به قهقهرا است و بزرگان جامعه ما سر در لاك خود دارند مثل كبكي كه سر در برف فرو برده باشد! يوسف باطن جوان ما مثل حضرات عظام و علما و اساتيد نياز به آرامش دارد، اري همان آرامشي كه خداوند در قران وعده آن در كنار همسرش به او داده است ولي صد حيف كه درخواست اين آرامش امروزه پاسخي جز توهين و افترا ندارد افسوس التماس دعا
پاسخ
0     0
30 آذر 1391 ساعت 02:10 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^