فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 21 فروردين 1391 ساعت 9:38 بعد از ظهر

قدیمی ترین درب حرم مطهر امام رضا (ع) در معرض نمایش قرار دارد

 قدیمی ترین درب حرم مطهر امام رضا (ع) در معرض نمایش قرار دارد

 

درب دارالسیاده شاهکار هنری دوره ایلخانان مغول به عنوان قدیمی ترین در چوبی حرم مطهر امام رضا(ع) با7 قرن قدمت در گنجینه تاریخ مشهد موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

 

به گزارش خبرگزاري اهل بيت (ع) ـ ابنا ـ رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: درب منبت کاری شده "دارالسیاده"به عنوان قدیمی ترین در چوبی موجود در حرم مطهر در سال 735 هجری قمری در دوره ایلخانان مغول توسط استاد علی نجار نیشابوری و به سفارش یکی از امرای وقت ساخته شده است .

 

هر لنگه این در به ارتفاع 294، عرض 99 وبه ضخامت 30 سانتیمتر می باشد و تزیینات زیبا و خیره کننده بر روی در، این اثر هنری را از دوره های قبل و بعد متمایز می سازد.

 

وی با بیان اینکه استاد علی نجار نیشابوری برای تزیین این در از گره های هندسی با تلفیق نقوش گیاهی منبت کاری شده بهره برده است و استفاده از رنگهای لاجوردی، زنگار و ترنج در دوره های بعد به نقش ونگار روح نواز این اثر هنری افزوده است تصریح کرد: چهارچوب در "دارالسیاده" دارای سه حاشیه تزیینی با نقش گیاهی طرح لوتوس (نیلوفر آبی) و نقش گره پنج و شش منبت کاری شده  و طرح تزیینی لوتوس به عنوان یک نقش کلیدی و شاخص در هنرهای قرون هفتم و هشتم  هجری قمری مورد استفاده قرارمی گرفته است.

 

در همین زمینه مسئول گنجینه تاریخ مشهد گفت: محل نصب قبلی این در، شمال دارالسیاده ( ورودی دارالسیاده از سمت ایوان طلای صحن عتیق) بوده که پس از تعمیر و تغییرات ایجاد شده در رواق های حرم مطهر حضرت رضا (ع) به موزه آستان قدس رضوی منتقل شده است.

 

در حال حاضر تعداد 182 اثرتاريخي فرهنگي، هنري ومعنوي در گنجينه تاريخ مشهد موزه آستان قدس رضوي در معرض نمايش قرار دارد.

 

 وی قدیمی‌ترین شیء موجود در گنجينه تاريخ مشهد سنگ مقام شريف امام رضا(ع) می‌باشد که قدمت آن به سال 516 هجري قمري می رسد افزود:  آنچه که این گنجینه را با ارزش کرده وجود اشیائی است که به نحوی در ارتباط با حرم حضرت رضا(ع) می باشد.

 

اشیائی که در آن فضای ملکوتی نصب بوده و یا استفاده می شده مي توان به: وسایل روشنایی حرم مطهر، وسایل شستشو و تطهیر حرم، الواح طلای مربوط به صندوق پوش و ضریح اول، درهای قدیمی، قفل ها و کلیدهای حرم و.... اشاره كرد.

 

مسئول گنجینه تاریخ مشهد از دیگر اشیاء شاخص و قدیمی در معرض نمایش، سنگاب خوارزمشاهی را با ارتفاع 110 سانتی متر و با قطر دهانه 123 سانتی متر که قدمت آن به سال 597 هجری قمری می رسدنام بردو افزود: این سنگاب از سنگ سیاه یکپارچه تراشیده شده و یکی از بهترین نمونه های هنر سنگ تراشی محسوب می شود.

 

افزون بر این یکی دیگر از اشیاء قابل توجه، گلوله توپی است که در سال 1330 هجري قمري توسط دولت تزاری روسیه به گنبد مطهر اصابت نمود که هم اکنون در گنجینه تاریخ مشهد نگهداری  می‌شود.

 

وي محراب زرین فام را نیز با تاریخ ساخت 612 هجری قمری یکی از قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین اشیاء موجود عنوان کرد و افزود: در حرم مطهر امام رضا(ع) سه محراب کاشی زرین فام وجود داشته که طی فعالیتهای ساختمانی در سالهای 1340 تا 1344 از دیوار بنا جدا شده و بعدها به موزه آستان قدس رضوی انتقال یافته است.


منبع : ابنا - خبر گزاری اهل بیت علیهم السلام
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
طرح استقرار روحانیون در مدارس
برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
گزارش تصویری / مراسم عزاداری عاشورای حسینی در ...
نماز جمعه / زينبيه دمشق - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^