فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نقطه‏ى زير باء بسم الله‏

 

 منابع مقاله:

کتاب  :  تفسير حكيم جلد یک

نوشته : حضرت آیت الله حسین انصاریان

 

 

پيش از آن كه به روايت بسيار مهم نقل شده از اميرالمؤمنين (ع) در رابطه با نقطه باء بسم الله اشاره شود، لازم مى دانم مقدمه استوارى را كه از قرآن مجيد و روايات نظام داده ام ارائه كنم، تا دريافت حديث نقطه سهل و آسان گردد.

خداى مهربان همه حقايق و علومى كه در قرآن است، و به ويژه اسرار بسيار پيچيده اى كه در اين گنجينه عرشى است، و رموز پنهانى كه در اين خزينه دانش ملكوتى است كه آنها را بر احدى از بندگانش پيش از پيامبر اسلام آشكار نساخت در آسمان قلب محمد هم چون خورشيدى پرفروغ طلوع داد، و به همين خاطر در جاى جاى از قرآنش او را به عنوان معلم قرآن معرفى نمود.

يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ. «1»*

خداى عزيز نه تنها همه حقايق و علوم و اسرار و رموز قرآنى را به عنوان برترين نعمت معنوى به پيامبرش ارزانى داشت، بلكه دانش غيب يعنى دانش آنچه بوده و آنچه خواهد بود و آگاهى به باطن مُلك و ملكوت را نيز به آن حضرت به خاطر شايستگى و لياقتش و سعه ى وجودى اش و نورانيت و طهارت باطنى اش عطا فرمود:

عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً (26) إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ: «2»

او داناى غيب است و هيچ كس را بر غيبش آگاه نمى كند مگر رسولى را كه [براى آگاه شدن از غيب ] انتخاب كرده است.

آرى صفا و نورانيت به ويژه طهارت فكرى و قلبى و روحى پيامبر بزرگوار اسلام اقتضا كرد كه به توفيق حضرت حق جامع همه علوم قرآنى و اسرار و رموز ملكوتى و به ويژه علم غيب شود.

روايات بسيار مهمى كه در كتاب هاى فريقين از قول حضرت نقل شده كه در آن روايات از حوادث پس از خودش تا قيامت خبر داده، و به ويژه در پاره اى از آن روايات به ريز حوادث اشاره نموده و از مجموعه آن روايات تعبير به اخبار

غيبى شده، نشانگر قطعى اين حقيقت است كه حضرت از جانب خدا بر اساس آيه اى كه از سوره جن گذشت آگاه به غيب بوده است.

در اين بخش به نمونه اى اندك از غيب گوئى هاى رسول اكرم اشاره مى كنم، تا بر يقين شما به آگاه بودن آن حضرت از غيب افزوده گردد:

«يا اباذر تعيش وحدك و تموت وحدك و تدخل الجنة وحدك، يسعد بك قوم من اهل العراق يتولون غسلك و تجهيزك و دفنك:» «3»

اى ابوذر تو در آينده تنها زندگى خواهى كرد، و تنها و غريب خواهى مرد، و تنها وارد بهشت خواهى شد، خوشبختى و سعادت به خاطر تو نصيب گروهى از اهل عراق خواهد شد كه دست اندركار غسل و كفن و تجهيز تو گردند!

آيا اين پيش گوئى پيامبر با تبعيد ابوذر به وسيله حكومت زمانش به بيابان خشك و سوزان ربزه، و مرگ او در غربت و تنهائى به سبب گرسنگى و تشنگى و تجهيزش به دست كاروانى از عراق كه از مكه به مدينه مى رفت به وقوع نپيوست؟

«يا على انك باق بعدى و مبتلى بامتى، و مخاصم يوم القيامة بين يدى الله فاعدد جوابا، فقلت بابى انت و امى بين لى ما هذه الفتنة التى يبتلون بها، و على ما اجاهدهم بعدك؟

فقال انك ستقاتل بعدى الناكثةو القاسطة و المارقةو حلاهم و سماهم رجلا رجلا ....» «4»

يا على پس از من زندگى ات ادامه پيدا مى كند و به امتم مبتلا مى شوى و قيامت در پيشگاه حق با آنان به محاكمه برمى خيزى، براى آن روز جواب آماده كن.

گفتم: پدر و مادرم فدايت اين فتنه اى كه امت به آن دچار مى شوند برايم بيان كن و اين كه بر چه چيزى با آنان به جهاد برخيزم؟

فرمود: پس از من با ناكثين و قاسطين و مارقين [بيعت شكنان، روى گردانان از حق، بيرون روندگان از دين ] جنگ خواهى كرد، سپس نام فرد فرد آنان را به من گفت،

آيا اين غيب گوئى پيامبر با جنگى كه طلحه و زبير در بصره و معاويه در صفين و خوارج در نهروان به اميرالمؤمنين تحميل كردند به وقوع نپيوست؟!

«الساعة تكون عند خبث الامراء، و مداهنة القراء و نفاق العلماء، واذا صدقت امتى بالنجوم، و كذبت بالقدر و ذلك حين يتخذون الكذب ظرفا، و الامانة مغنما، و الزكات مغرما، والفاحشة اباحة، والعبادة تكبر اواستطالة على الناس، و حينئذ يفتح الله عليهم فتنةغبراء مظلمةفيتيهون فيها كما تاهت اليهود:» «5»

آن روزگار هنگامى است كه حكمرانان آلوده و پليد باشند، قاريان به سازش با بدكاران برخيزند، دانشمندان در گردونه نفاق قرار گيرند، امتم منجمان ياوه گو را تصديق نمايند، و تقديرات حكيمانه حق را تكذيب كنند، در آن زمان دروغ را مهارت، خيانت در هر امانت را غنيمت، زكات را تاوان و غرامت، و گناهان و زشتى را مباح دانند، و عبادت را بارى سنگين شمرده، و با منت نهادن بر مردم انجام دهند، در آن زمان خدا فتنه جانگاهى را بر آنان مسلط مى كند كه در فضاى آن فتنه سرگردان و متحير شوند چنان كه قوم يهود در بيابان تيه سرگردان شدند.

آيا اين زمان كه همه اين امورى كه در روايت بيان شده گريبان بيش از نود درصد از مردم را گرفته مصداق پيش گوئى پيامبر بزرگ اسلام نيست؟!

در اين روزگار از بزرگ ترين و خطرناك ترين فتنه ها فتنه زنانى است كه از مبدء و معاد، ايمان و اخلاق، عفت و پاك دامنى، كرامت و اصالت دورند و جز خودآرائى، طنازى، عشوه گرى، براى به دام انداختن جوانان و مردان، و از هم پاشيدن نظام خانواده، و رواج فساد و فحشا و منكرات شغلى ندارند، زنانى كه پيامبر اسلام در يك جمله كوتاه دردمندانه به عنوان كانون فتنه از آنان خبر داده و نسبت به كار و اهداف پليدشان پيش گوئى نموده است!

«ما ترك بعدى فتنة اضر على الرجال من النساء:» «6»

پس از من هيچ فتنه اى رخ نشان نمى دهد كه براى مردان زيان بارتر از فتنه زنان باشد.

وضع فعلى اكثر زنان جهان در غرب و شرق: لوليدن در ميان مردان، حضورشان به صورت نيمه عريان در مجامع و محافل، كارگردانى مراكز فحشا و منكرات، به جاسوسى گرفتنشان بر ضد ملت ها و اشخاص، بهره گيرى از عكس هاى شهوت برانگيزشان، در تبليغات، هجومشان به هنرپيشگى با اهدافى پليد و آلوده، پركردن ساعات ماهوارها و سايت ها به زشت ترين وضع، قرار گرفتنشان در پست هاى كليدى همراه با بازى گرى هاى سياسى، بى وفائى و خيانت نسبت به همسران، بى تفاوتى نسبت به فرزندان بخاطر تأمين هوا و هوس ها و شهوات فردى، ميدان دارى بى قيد و شرط در شهوات جنسى و .... تفسير و توضيحى بر كلمه (فتنه) است.

كه در روايت پيامبر كه به عنوان خبر غيبى و پيش گوئى از آن حضرت صادر شده آمده است.

«ما ترك بعدى فتنةاضر على الرجال من النساء»

 

پی نوشت ها:

______________________________

(1)- بقره، 129- آل عمران، 164- جمعه، 2.

(2)- جن، 27 و 26.

(3)- مكارم الاخلاق طبرسى 500، بحار ج 77 ص 46.

(4)- ميزان الحكمه چ 1، ج 7 ص 383.

(5)- روزگار رهائى ج 2 ص 779.

(6)- روزگار رهائى، ج 2، ص 738.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

امام آسمانی (1)
قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
صدقه عامل دفع بلا
امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
علامه شهید مطهری
وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
پنج درس آموزنده سعادت بخش

بیشترین بازدید این مجموعه

گوشه ای از فضائل زینب کبری سلام الله علیها
زندگى شرافتمندانه در سايه قرآن
حمد خدا
وداع با ماه مبارک رمضان
سه اثر عجیبِ دعا برای غیر
امام آسمانی (1)
هنرمندانه ترین راه برای بیشترین تأثیرگذاری
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
سوره ای از قران جهت عشق و محبت
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^