فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

احوالپرسى امام حسن(ع)

مردى از علاقه ‌مندان به وجود مبارك امام مجتبى عليه السلام، خدمت حضرت مى آيد.

كارى هم به جز احوالپرسى نداشته است، حاجت، نياز و كارى نداشت، نزد خود گفته بود، بروم محضر مبارك امام مجتبى عليه السلام، احوالپرسى كنم. نوعاً احوالپرسى عرب با اين جمله شروع مى شود «كيف أصبحت» يعنى حالتان چطور است؟ كلمه «أَصْبَحَ» در جمله قرار دارد كه ريشه اش صبح است، ولى اگر بخواهند معنا كنند، معنى آن همين احوالپرسى عمومى مى شود. عرض كرد: «كيف أصبحت يابن رسول الله» حالتان چطور است؟

طبيعتاً كسانى كه اهل ايمان و اسلام هستند، در جواب احوالپرسى افراد، به جمله زيباى پرمغز تكيه مى كنند، يا مى گويند، «الْحَمْدُ لِلَّهِ» و يا مى گويند «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ». اما وقتى به وجود مبارك حضرت مجتبى عليه السلام مى گويد: حال شما چطور است؟ امام سير زيبايى از وضع كل انسان هاى عالم را از زمان آدم عليه السلام تا آخرين نفر در جواب احوالپرسى بيان مى كند كه در حقيقت مى خواهند بگويند كه حال تك تك مردان و زنان عالم از زمان آدم عليه السلام تا برپا شدن قيامت، كه خود من هم يكى از آنها هستم، اين گونه مى باشد.

اگر غير از اين است، پس چه مى باشد؟ مسائلى در اين عالم است كه همان است و غير از آن نيست، مانند آن است كه خداوند در قرآن مجيد مى فرمايد:

«أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ»

خدا يكتا است و غير از اين نيست. يا مى فرمايد:

«إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ»

مسلم است كه قيامت را برپا مى كند و غير از اين هم نيست. و اراده من به غيرِ آن تعلق نخواهد گرفت. در برپا شدنش هم قبولى مردم يا ردّ مردم هيچ اثرى ندارد. كل مردم عالم هم منكر قيامت شوند، من قيامت را برپا مى كنم. فرار بكنند يا فرار نكنند، بترسند يا نترسند، امر قطعى است. مى فرمايد: در قيامت من از مردم به جز پرونده نيكو قبول نمى كنم، اين را در دنيا به وسيله يكصد و بيست و چهار هزار پيغمبر خود اعلان كردم؛ يعنى آن زمانى كه جمعيت كل كره زمين يك مرد و يك زن بود، و آن مرد را به پيغمبرى انتخاب كردم و به او تكليف كردم همسرت را به سوى خدا هدايت كن و به او بگو كه در قيامت پرونده اى جز پرونده اسلامى قبول نمى كنم.

«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ»

اگر كسى اين حقيقت را نفهمد و بميرد، در آنجا گريبان او را خواهم گرفت كه به چه علت مسائل خود را ياد نگرفتى، من جهالت را عذر نمى دانم.

«وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ »

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارزش كمّى كار مثبت‏
عبادت با امور دنيايى‏
تفاوت فرشتگان با انسان
حيات و مرگ در صحيفه‏
عزّت، ثمره اتصال به پروردگار
گرفتارى گناه در لحظه مرگ
ارتباط انسان با وحى الهى و شيطانى‏
لشگركشى زيباى خدا
تبيين كلمه «غاسق» در قرآن‏
ناله‏هاى اميرالمؤمنين عليه السلام از خوف جهنم‏

بیشترین بازدید این مجموعه

عاقبت عمل حرام و ارتباط با حرام‏
لشگركشى زيباى خدا
عبادت با امور دنيايى‏
ارزش كمّى كار مثبت‏
ارتباط انسان با وحى الهى و شيطانى‏
مسأله‏ى توبه را در قرآن كريم مى‏توان به پنج بخش ...
رعايت حدود محرم و نامحرم
گرفتارى گناه در لحظه مرگ
حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
خدامحورى در مقام

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^