فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان درمراسم اعتكاف مسجد هامبورگ .

در شامگاه دومین روزاعتکاف كه مصادف با شب وفات حضرت زینب (س) بود ، مراسم سخنرانی و عزاداری با شکوهی در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان  با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع) هدف خلقت و آفرینش انسان را معرفت الله و رسیدن به کمالات والای انسانی بیان نموده و افزودند : در قرآن مجید و نیز روایات ائمه معصومین (ع) ،  هدفهای عالمانه و حکیمانه ای برای خلقت و آفرینش انسان بیان شده است. ارادهء حکیمانهء حضرت حق اینگونه بود که خاک را تبدیل به یک ظرف کند ، ظرفی زنده و متحرک به نام انسان ، ظرفی که گنجایش آن قابل محاسبه نیست و در آن اهداف عالمانه و حکیمانه الهی تحقق می یابد. انسان ، این وجود خاکی که با عنایت حضرت حق و به کمک روح حرکت پیدا کرد ، گرانترین و باارزش ترین ظرف در تمام عالم خلقت است و آنچه را خداوند بنا دارد در این ظرف قرار دهد ، آن هم پر ارزش ترین محتوا و ماهیت است . بزرگان بسیاری در این رابطه فرمودند : « الغرض من خلقت الانسان معرفت الله » خداوند این گنجایش را به انسان داد که با کمک عقل و فطرت و با دستگیری انبیاء الهی و ائمه طاهرین (ع) ، معرفت الله در این ظرف جای گیرد . یعنی انسان می تواند به کمالات و حقایق بی نهایت آگاه شود. گوشه ای از مایه های این معرفت دعای جوشن کبیر است ، گوشه ای دعای کمیل امیر المؤمنین (ع) است ، دعای ابو حمزه سومالی و بیش از 2000 آیهء قرآن کریم در رابطه با پروردگار است. بنابر این مظروف این ظرف با گنجایش غیر قابل درک ، معرفت الله است . البته در کنار چنین معرفتی ، انسان معرفت گسترده ای هم به مخلوق او و جهان هستی پیدا می کند ، چون همهء این رشته های معرفتی از شئون معرفت الله است . البته طبیعی است که اگر کسی بر اثر غفلت و جهالت نتواند وجودش را از معرفت الهی پر نماید ، این ظرف خالی نمی ماند بلکه مظروفش مواد مربوط به شکم و شهوت می شود .  در چنین حالتی همچنان که قرآن کریم می فرماید : انسان از حیوان هم پست تر می شود. « اولئک کالانعام بل هم اضل »  .
حضرت امام حسین (ع) می فرمایند : وزن معنوی هر کس به اندازهء معرفتش است و اگر معرفتی وجود نداشته باشد وزنی هم نخواهد بود . هدف بعدی خلقت انسان که البته از دل هدف اول سر می زند این است که انسان بعد از اینکه ظرف معرفت الله شد ، ظرف محبت الله شود . یعنی عاشق معشوقی شود که این این معشوق نه زیبائی اش از دست می رود و نه زمان این معشوق تمام می شود و نه رویش از عاشق بر می گردد و معشوقی است که تمام چرخهای هستی به ارادهء او می چرخد.

معرفت الهی و در نتیجه محبت و انس به دست نمی آید جز به اینکه این ظرف تصفیه و پاک شود . ظرف قلب است . قلب را باید از حرص و طمع ، حسد ، ریا ، خودبینی ، بی مهری ، کینه ورزی پاک کرد چرا که معرفت الله و محبت الله پاک ترین حقیقت است و ظرف پاک می خواهد .


منبع : روابط عمومي مؤسسه دارالمعارف الشيعي
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ...
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه سوم ...
بازدید امام جمعه شهر بمبئی هند از موسسه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
مطالب ناب استاد انصاریان در «سروش»، «ایتا»، ...
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1402
کتاب «خصال» با ترجمه استاد انصاریان به چاپ رسید
پیام استاد حسین انصاریان در پی جنایات هولناک ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق

 
نظرات کاربر

روح الله
سلام وادب لطفا در متن سخنرانی ابو حمزه ثمالی را اصلاح فرمایید(به اشتباه سواملی نوشته شده ) سپاس از لطف شما
پاسخ
0     0
13 ارديبهشت 1394 ساعت 08:51 صبح
پاسخ : باسلام ضمن تشکر از تذکر شما مشکل رفع نقص خواهد شد
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^