فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

ايمان چگونه حاصل ميشود؟

تحصيل ايمان، مقدمه‌اي لازم دارد كه عبارت از آگاهي و علم به متعلقات ايمان است. در آية صد و هفتاد و هفت سورة مباركة بقره، پنج حقيقت را جزء متعلقات ايمان شمرده است. خدا، قيامت، فرشتگان، انبياءو كتاب الهي.
ابتدا بايد اسنان به اين حقايق علم پيدا كند، بعد از اين كه علم و دانايي پيدا كرد، امام صادق (ع) مي‌فرمايد: وابستگي و ارتباط مي‌آورد، يعني: وقتي كه انسان علم به خدا و صفات حق پيدا كرد و علم به قيامت و پاداش پاكان را پيدا كرد. علم به فرشتگان و اين كه مدبرات امرند، پيدا كرد. علم به انبياء پيدا كرد كه معلمان واقعي و هدايت‌گران واقعي هستند. علم به قرآن پيدا كرد و نظامات قرآن وابستگي و علاقه و اعتقاد برايش مي‌آيد و اين وابستگي، اعتقاد و اين ايمان، او را وادار مي‌كند كه از اين متعلقاتش شكل بگيرد و سازندگي در او شكل بگيرد، كه به تدريج ـ به تعبير بزرگان ـ بشود مرد خدا، يا ـ به تعبير قرآن كريم ـ بشود مؤمن.
اين علم كه به فرمودة پيغمبر اكرم (ص) نور، چراغ و روشنايي است،« العلم نورٌ» در تعبيرات وجود مبارك رسول خدا (ص) آمده است: يا با تحصيل حاصل مي‌شود، يا با شنيدن از زبان عالمان، كه البته اگر با تحصيل حاصل بشود، كه مي‌شود يك علم پخته و علم همراه با استدلال و برهان و حكمت. اگر از زبان عالمان گرفته شود، مي‌شود يك آگاهي؛ حال اين آگاهي عيبش اين است كه تفصيلي نيست و بر تودة مردم هم اسلام علم تفصيلي را واجب نكرده. اين مقداري كه آگاهي پيدا بكنند و اين آگاهي وابستگي به خدا و قيامت و انبياء را به آنها بدهد و وارد عمل بشوند، مي‌شوند مؤمن. ايمان هم درجاتي دارد و خداوند متعال برابر با سعة وجودي مكلفان تمام درجات را كه همراه با عمل صالح است پذيرفته است و اين كه مي‌گويند بهشت پروردگار هشت بهشت دارد و دوزخ، هفت مرتبه و مرحله دارد، به تناسب تفاوت بندگان در ايمان و عمل و در كفر و شر است. همه در دوزخ يك جا نيستند. همه هم در بهشت يك جا نيستند.
اگر بنا باشد ما در حدي علم تفصيلي پيدا كنيم كه مقدمة ايمان است، چون به مجهول نمي‌شود مؤمن شد. بالأخره در حدي بايد آن متعلق ايمان براي ما معلوم شود. وقتي كه چشم دل با آن علم توانست چهرة زيباي مطلق را ببيند، انسان تبديل به عالم محب مي‌شود و محب هم سعيش اين است كه از محبوب و معشوق شكل بگيرد و نهايتاً بشود از اولياء الله، در آيات قرآن كلمة الله را با اولياء همراه آورده است و بشود عبدالله ( إِنِّي عَبْدُ اللَّه) يعني ايمان چهرة عمل و عبوديت هم به خودش بگيرد. اين علم را خود ما مي‌توانيم تفصيلاً از طريق كتاب به دست بياوريم و تودة‌ مردم هم مي‌توانند اجمالاً از زبان ما بگيرند. چنان كه امت‌ها از زبان انبياء گرفتند، اصحاب ائمه هم از زبان ائمه، بعضي‌ هم كه اهل تحصيل علم تفصيلي بودند، اين روايات بسيار پرقيمت باب توحيد، باب نبوت، باب حجت و امثال رواياتي كه مثل توحيد مفضل است، كار آن شاگرداني بوده كه عاشق علم تفصيلي بودند. روزها مي‌آمدند خدمت پيغمبر (ص) يا ائمة طاهرين : مي‌شنيدند و مي‌نوشتند و به ديگران هم انتقال مي‌دادند. بالأخره در قرون مختلفه كه پرورش پيدا كردند و فقيه و حكيم شدند، از كلاس‌هايي بوده كه علم تفصيلي ياد مي‌دادند.


منبع : دروس تفسير استاد
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

جز زیبایی چیزی ندیده‌ام
مزد روزه داری!؟
آثار مهر و محبّت راستين
دعا براى دختردار شدن
خانه تکانی و دل تکانی
ويژگى‏هاى يهود در همه دورها
حقيقت ايمان
كم بودن ارزش داران‏
رحمانیت پروردگار
قضاوت قاطع قرآن كريم‏

بیشترین بازدید این مجموعه

درخواست نجات سنگدلان
آثار مهر و محبّت راستين
قضاوت قاطع قرآن كريم‏
بصائر
درخت خرما
در عبادت از او كوشاتر است‏
چند درخواست‏
موانع استجابت دعا
رحمت و محبت
مزد روزه داری!؟

 
نظرات کاربر

اکبر رستگارفر
سلام علیکم بما صبرتم استاد گرانقدر من دانشجوی دوره ی دکترای اسلام شناسی در دانشگاه برلین هستم. باستحضارتان می رسانم که بخش های اسلام شناسی دانشگاه های آلمان و سایر آکادمی ها و فرهنگستان هایی که در این زمینه فعالیت دارند با اسلام شیعی بیگانه اند و مقصر واقعی در واقع خود ما هستیم که حتی یک صدم اهل سنت در این وادی و در واقع در زمینه ی ترجمه ی کتب وزین شیعی به زبان آلمانی اقدام نکرده ایم و این حوزه را دربست به پیروان مکتب خلفاء تقویض کرده ایم. به عبارت دیگر اسلام شناسی در آلمان مترادف شده با شناختن مکتب خلفای جور علیهم لعنه الله تعالی. البته مختصر ترجمه هایی انجام شده که بعضا خوب هم هستند ولی این مختصر به نسبت کارهایی که باید انجام شود بسیار ناچیز است. استدعا می کنم گر امکان آن را دارید تا کتابهایی نظیر نقش ائمه ع در احیاء دین نوشته ی مرحوم علامه عسکری و یا کتاب خلافت و امامت از نظر قرآن و سنت متعلق به مرحوم محمد تقی شریعتی و یا کتابهایی اینگونه مستند که با بهره گیری از کتب معتبر اهل سنت، امامت مولایمان علی ع و آله الاطهار ع را به اثبات برسانند به زبان آلمانی برگردانید و بخصوص بخش های اسلام شناسی دانشگاه های کشورهای آلمانی زبان (که اتریش و سوئیس هم شامل آن می شوند) را تقویت کنید و در ترویج معارف اهل بیت عصمت ع برای فرهیختگان آلمانی فعالیت کنید مطمئن باشید گامی اساسی برخواهید داشت و این کتب دهها سال بعنوان منبع و مدرک برای نگارش رساله های کارشناسی تا دکترا و فوق دکترا مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. قطعا بهتر از من می دانید که اگر یک استاد دانشگاه با دلیل و برهان شیعه شود قاعدتا خود یه یکی از مبلغین معارف اهل بیت ع انشاءالله بدل خواهد شد و از این رهگذر خدمات شایانی به دین خدا به انجام خواهد رسید، بعونه و منه. ملتمس دعای خیر اکبر رستگارفر از برلین
پاسخ
0     0
20 ارديبهشت 1390 ساعت 5:04 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^