فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

خوف از خدا در دعاهاى اسلامى

حضرت على عليه‌السلام در دعاى كميل از خداوند بزرگ مى‌خواهد كه ترسش از پروردگار ترس اهل يقين باشد ، ترسى كه از ابتداى ظهورش در انسان ، تا لحظه مرگ ، نمى‌گذارد آدمى به گناه دچار گردد ، مى‌فرمايد :وَأَخافَكَ مَخافَةَ الْمُوقِنين .و بترسم از تو مانند ترسيدن يقين‌كنندگان . حضرت سجّاد عليه‌السلام در زيارت امين اللّه در ارزش اشكى كه به خاطر ترس خدا ، از ديدگان جارى شود مى‌فرمايد :وَعَبْرَةَ مَنْ بَكى مِنْ خَوْفِكَ مَرْحُومَةٌ .اشك ديده آن كس كه از ترس تو جارى مى‌شود باعث آمرزش صاحب اوست .آن حضرت با پروردگار عالم راز و نيازى دارند ، تحت عنوان راز و نياز خائفان كه ترجمه آن بدين قرار است :

 

پروردگارا ! آيا پس از ايمانم به وجود مقدّست ، به عذاب فردا دچارم مى‌كنى ، يا بعد از اين همه عشقم به حضرتت مرا از خود دور مى‌نمايى ؟ با اميدى كه به رحمتت دارم و اين كه تو اهل گذشت هستى ، آيا از عنايتت محرومم مى‌دارى ؟ اى كسى كه به تو پناه آورده‌ام ! مرا وامى‌گذارى و از پناه دادنم خوددارى مى‌كنى ؟ نه توآن مولايى نيستى كه پناهنده را از پيشگاهت برانى .اى كاش برايم معلوم بود كه مادرم مرا براى بدبخت شدن زاييده ، يا براى كشيدن بار مشقّت و تحمّل زحمت بيهوده تربيت كردن ؟ اگر اين است كه من با سوء اختيار خودم انتخاب مى‌كنم ، اى كاش مرا نمى‌زاييد و در دامنش تربيتم نمى‌كرد .آرزويم اين است كه بدانم ، آيا مرا اهل سعادت قرار داده‌اى و براى رسيدن به قرب جوارت انتخاب كرده‌اى تا چشمم روشن شود و روحم آرام گيرد ؟ آيا چهره‌هايى كه در برابر بزرگيت به خاك مزلّت ساييده شده، درمحشر سياه و بى‌آبرو مى‌كنى ؟ يا زبان‌هايى كه به مدح و ثنايت باز بود لال مى‌گردانى ؟ يا دل‌هاى پر از محبّت را مُهر كرده و از لطفت محروم مى‌نمايى ؟ يا گوش‌هايى كه از شنيدن برنامه‌هايت به خاطر ارادتى كه به تو داشت لذّت مى‌برد از كار مى‌اندازى ؟ يا دست‌هايى كه به آرزو به پيشگاهت بلند مى‌شد و اميد عنايت از تو داشت مى‌بندى ؟ يا قدم‌هايى كه سعى در عبادت تو مى‌كرد ، به عذاب دچار مى‌كنى ؟

 

پروردگارا ! درهاى رحمتت را به روى بندگان غرق در توحيدت مبند و مشتاقان لقاى حضرتت را از خود محروم منماى .خدايا ! روانى كه به توحيد تو عزيزم كرد ، چگونه به خوارى هجرانت ذليل مى‌كنى و درونى كه به عشقت گره زدم ، چگونه به آتش جهنم مى‌سوزانى ؟خداوندا ! از رنج غضبت پناهم ده اى حنّان و منّان ! اى رحيم و رحمان ! اى جبّار و قهّار ! اى غفّار و ستّار ! با رحمت و عنايتت مرا از عذاب دوزخ برهان و از رسوايى ننگ نجاتم بده .خداوندا ! خوبان از بدان نزد تو امتياز دارند ، احوال دگرگون شد ، برنامه‌هاى تكان دهنده ايجاد فزع و وحشت كرد ، نيكان به تو نزديك شدند و بدان از تو دور گشتند ، هركسى به جزاى عملش مى‌رسد و در نزد تو ، به كسى ظلم نمى‌شود .

 

بر گرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گیاه و حیوان
كتب انگليسي
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
در قلّه عشق به فضایل
خواب دیدن امیر الموءمنین در جنگ صفین
حديثى مهمّ و گفتارى حيرت‏آور
عذاب الهى به خاطر غفلت
انديشه موجب فسحت خلق‏
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
حضرت حسین (علیه السلام(

بیشترین بازدید این مجموعه

زهد از دیدگاه اسلام قزوین (مسجد شهید ثالث) دهه ...
گلزار محبت
پیامبر صلی الله علیه و آله و جوان عارف
خواب دیدن امیر الموءمنین در جنگ صفین
درخواست و سفارش خدا به سه چیز
اقرار عیسى به عبودیت خدا
ربا
حديثى مهمّ و گفتارى حيرت‏آور
اميد در روايات
عذاب الهى به خاطر غفلت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^