فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حقوق مؤمن بر مؤمن

 معلى بن خنيس به حضرت صادق عليه السلام عرضه داشت : حق مؤمن بر مؤمن چيست ؟ حضرت فرمود : هفت حق واجب است كه مخالفت با هريك ، خروج از ولايت خدا و طاعت اوست !! عرضه داشتم : آن ها چيستند ؟
فرمود : اى معلى ! دوست توام و بر تو مى ترسم كه اين حقوق را بگويم و تو ضايع كنى و در مقام حفظش بر نيايى و بدانى و عمل ننمايى .
عرضه داشتم : « لا قوة الا باللّه » .
فرمود : آسان ترين حق اين است كه دوست بدارى براى او آنچه را براى خود دوست دارى و نخواهى براى او آنچه را براى خود نمى خواهى .
حق دوّم : در برآوردن حاجتش حركت كرده و كوشش كنى و خشنودى و رضاى او را بجويى و با گفتارش مخالفت ننمايى .
حق سوّم : با نفس و مال نسبت به او توجه كنى و با دست و قدم و زبان به او يارى دهى .
حق چهارم : ديدبان و دليل و آيينه و پوشش او باشى .
حق پنجم : تو سير نباشى او گرسنه ، تو پوشيده نباشى او برهنه ، تو سيراب نباشى او تشنه .
حق ششم : اگر براى تو زن و خدمتكار هست ، ولى او بدون زن و خدمتكار است ، خدمتكار خود را به خانه او فرستى كه لباسش را بشويد و طعامش را آماده كند و رختخوابش را پهن نمايد كه اين ها حقوق بين تو و اوست .
حق هفتم : قسمش را تصديق كنى ، دعوتش را اجابت نمايى ، به تشييع جنازه اش حاضر شوى و در مرضش از او عيادت نمايى ، بدنت را براى حل مشكلش آماده كنى ، كارى كنى كه حاجتش را مجبور نشود از تو بخواهد ، بلكه به محض فهميدن حاجت او به قضاى حاجتش اقدام كنى ، چون اين حقوق را به جاى آوردى ولايت و دوستى ات را به او متصل و از آن جانب به ولايت حق متصل شده است !!
قالَ أبُوعَبْدِاللّهِ عليه السلام : أَحْسِنْ يا إسحاقَ إلى أَوْلِيائي ما اسْتَطَعْتَ فَما أَحْسَنَ مُؤْمِنٌ إلى مُؤْمِنٍ وَلا أَعانَهُ إلاّ خَمَشَ وَجْهُ إبليسَ وَقَرَّحَ قَلْبُهُ .
امام صادق عليه السلام فرمود : اى اسحاق ! به دوستانم تا جايى كه مى توانى نيكى كن كه مؤمن به مؤمن نيكى نمى كند مگر اين كه صورت ابليس لطمه خورده و قلبش پر از هم و غم مى گردد .
امام صادق عليه السلام فرمود : مؤمن ، برادر مؤمن و چشم او و راهنماى اوست ، به او خيانت نمى كند و خذلان او را نمى خواهد ، مؤمن براى مؤمن بركت است ، دو مؤمن وقتى وارد منزل مؤمنى مى شوند و آن مؤمن گرسنگى آن ها را برطرف مى نمايد بهتر از آزاد كردن يك بنده است ؛ وقتى مؤمنى به مؤمنى قرض بدهد به خاطر خدا ، اجرش همانند صدقه است و وقتى مؤمن براى حل مشكل مؤمن قدم بردارد ، به هر قدمى حسنه اى به او عنايت مى شود و سيئه اى از او محو مى گردد و درجه اى از او بالا مى رود و پس از آن به ده حسنه رسيده و ده حاجتش برآورده مى گردد و مؤمنى كه پشت سر مؤمن دعا كند ، ملكى مى گويد همانند اين براى خود تو است و مؤمنى كه غمى از دل مؤمن بر دارد خدا غمى از غم هاى آخرت او برمى دارد و مؤمنى كه مظلومى را كمك دهد برايش از روزه يك ماه و اعتكاف در مسجد الحرام بالاتر است و هرگاه مؤمنى مؤمن را يارى دهد ، خدا در دنيا و آخرت او را يارى دهد .
در اين زمينه ها روايات بسيارى وجود دارد ؛ كه وظيفه انسان را به هنگام خروج از خانه معين كرده و مى خواهد انسان مسلمان به هنگام خروج از خانه فقط براى طاعت و امور دين خارج گردد ، چون به اين نيت خارج شود و نيت خود را در تمام زمينه ها عملى سازد خروجش خروج طاعت و موقعيتش در پيشگاه حضرت ربوبى بهترين موقعيت خواهد گشت . راستى چه پر ارزشند آن بزرگوارانى كه به قصد خدمت به اسلام و مسلمانان از خانه خارج مى شوند .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

طلب علم
مال حلال در قرآن و روايات
مراسم کلنگ زنی دارالعرفان به روایت تصویر
براى خدا بین مردم باش
مجاهده ، رنج كشيدن ، گرسنگى
استغفار در سحر
مراسم كلنگ‌زني ساختمان جديد مركز علمي و ...
ثعلبة بن حاطب
نماز در آئینه ى حیات انبیا و امت ها
فراغ خاطر در قرائت قرآن‏

بیشترین بازدید این مجموعه

زهد از دیدگاه اسلام قزوین (مسجد شهید ثالث) دهه ...
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
نماز در آئینه ى حیات انبیا و امت ها
بیانیه حضرت استاد حسین انصاریان به مناسبت شهادت ...
حديثى مهمّ و گفتارى حيرت‏آور
ثعلبة بن حاطب
اندیشه در اسلام
استاد حسین انصاریان : صادقان در همۀ برنامۀ زندگی، ...
كتب انگليسي
ساخت صحن بزرگ امام جواد(ع) در کاظمین

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^