فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

خانه از نظر اسلام

  اسلام نسبت به تمام شؤون حيات و زندگى انسان داراى نظريات مهم و قابل توجهى است . اسلام براى سعادت انسان در تمام جوانب زندگى قانون وضع كرده است . براى انسان چيزى نيست ، يا چيزى پيش نمى آيد ، مگر اين كه اسلام براى آن برنامه اى سازنده و نقشه اى الهى دارد .
شايد مسئله خانه و منزل و مسكن و سكنى از نظر مردم چيزى نباشد ، ولى اسلام براى خانه و محيط خانه و اهل خانه و مسؤوليت انسان نسبت به خانه مسائل بسيار مهمى دارد .
اسلام ، علاقه دارد مرد با زن و فرزندش داراى خانه باشد و داشتن خانه وسيع يا به قدر حاجت و ضرورت را از سعادت و خوشبختى مرد مى داند .
اسلام براى خانه و ساختن آن و ورود به آن و خروج از آن شرايط بسيار مهم و قابل توجهى دارد كه لازم است به بخشى از شرايط اسلام نسبت به خانه و ورود و خروج آن اشاره شود ...
فيما أَوْصى بِهِ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله عَلِيّا عليه السلام : يا عَلِيُّ الْعيشُ في ثَلاثَةٍ : دارٍ قَوْراءَ ، وَجارِيَةٍ حَسْناءَ وَفَرَسٍ قَبّاءٍ . در سفارش هاى پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام است : يا على !
زندگى در سه چيز است: خانه وسيع ، زن زيبا ، اسب شكم لاغر . ( اسب نژاد تازى ، مركب خوب)
عَنْ أَبي عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ : ثَلاثَةٌ لِلْمُؤْمِنِ فيهِنَّ راحَةٌ : دارٌ واسِعَةٌ تُوارِي عَوْرَتُهُ وَسُوءَ حالِهِ مِنَ النّاسِ ، وَامْرَأَةٌ صالِحَةٌ تُعينُهُ عَلى أَمْرِ الدُّنْيا وَالآخِرَةَ ، وَابْنَةٌ أَوْ أُخْتٌ يَخْرُجُها مِنْ مَنْزِلِهِ بِمَوْتٍ أَوْ بِتَزْويجٍ .
امام صادق عليه السلام فرمود : در سه چيز براى مؤمن راحت است : خانه وسيعى كه عيب و بدحالى او را از مردم بپوشاند ، همسر شايسته اى كه او را بر برنامه هاى دنيا و آخرت كمك كند ، دختر يا خواهرى كه به مرگ يا به ازدواج از خانه او بيرون رود ( كنايه از اين كه به فساد اخلاقى كشيده نشود ) .
قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : مَنْ بَنى بُنْيانا رياءً وَسُمْعَةً حَمَلَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ مِنَ الأَرْضِ السّابِعَةِ وَهُوَ نارٌ تَشْتَعِلُ ، ثُمَّ يُطَوِّقُ في عُنُقِهِ وَيُلْقى فِي النّارِ ، فَلا يُحْبِسُهُ شَىْ ءٌ مِنْها دُونَ قَعْرِها إِلاّ أَنْ يَتُوبَ قيلَ : يا رَسُولَ اللّهِ كَيْفَ يَبْنى رِياءً وَسُمْعَةً ؟ قالَ :
يَبْنى فَضْلاً عَلى ما يَكْفيهِ إسْتِطالَةً مِنْهُ عَلى جيرانِهِ وَمُباهاةً لاِءِخْوانِهِ .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : كسى كه براى خودنمايى و شهرت خانه اى بسازد ، آن خانه را تا طبقه هفتم زمينش در قيامت به دوش خواهد گرفت و آن آتش شعله ورى است كه طوق گردن اوست و به همان صورت به جهنم خواهد رفت ، چيزى در اين زمينه از او فروگذار نمى شود مگر اين كه توبه كند . گفتند : اى رسول خدا ! چگونه براى ريا و شهرت بنا كند ؟ فرمود : اضافه از اندازه بنا كند تا نسبت به همسايگانش سرفرازى كرده و با آن خانه به برادرانش فخرفروشى كند .
در روايت آمده : در پيشگاه حضرت صادق عليه السلام درباره شومى ، سخن گفته شد ، حضرت فرمود :
شومى در سه چيز است : زن ، مركب ، خانه . اما بدى زن در مهر زياد و عاق بودن نسبت به شوهر است ، اما بدى مركب ، در چموشى و سوارى ندادن است ، اما بدى خانه در تنگى و كوچكى محيط آن و بدى همسايه و زيادى عيب و نقص آن است .
عَنْ أَبي عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ : مِنَ السَّعادَةِ سِعَةُ الْمَنْزِلِ .
امام صادق عليه السلام فرمود : وسعت خانه از سعادت است .
إِنَّ أَبَا الْحَسَنِ عليه السلام سُئِلَ عَنْ أَفْضَلِ عيشِ الدُّنْيا فَقالَ : سِعَةُ الْمَنْزِلِ وَكَثْرَةُ الْمُحِبّينَ .
از ابا الحسن عليه السلام پرسيدند : بهترين لذت دنيا چيست ؟ فرمود : خانه وسيع و دوستداران زياد .
قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : مِنْ سَعادَةِ الْمَرْءِ الْمَرْءةُ الصّالِحَةُ ، وَالْمَسْكَنُ الْواسِعُ ، وَالْمَرْكَبُ الْبَهِيُّ ، وَالْوَلَدُ الصّالِحُ . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : از سعادت مرد زن شايسته ، خانه وسيع ، مركب زيبا و فرزند صالح است .  على عليه السلام در بصره براى عيادت علاء بن زياد آمد ، چون خانه وسيع او را ديد ، فرمود :
چنين خانه وسيعى را در دنيا براى چه مى خواهى ؟ تو در آخرت به خانه وسيع محتاج ترى .
آرى ، اگر به وسيله اين خانه وسعت خانه آخرت بخواهى ، در آن از مهمان پذيرايى كن و صله رحم بجاى آر و حقوق شرعيه را از آن آشكار كن ، چون چنين عمل كنى به خانه وسيع آخرت رسيده اى .
مسمع كه يكى از ياران حضرت صادق عليه السلام است مى گويد : امام صادق عليه السلامنامه اى به من نوشت كه دوست دارم در بعضى از اتاق هايت در منزل جايى را به عنوان مسجد انتخاب و اتخاذ كنى ، آن گاه دو جامه كهنه زبر بپوشى سپس آزادى از آتش جهنم و ورود به بهشت را از خداوند بخواهى و در آنجا كلمه باطل و سخن خارج از حدود شرعى از تو صادر نشود.


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارزش اهل بصیرت
ساخت صحن بزرگ امام جواد(ع) در کاظمین
استاد حسین انصاریان : صادقان در همۀ برنامۀ زندگی، ...
طلب علم
مال حلال در قرآن و روايات
مراسم کلنگ زنی دارالعرفان به روایت تصویر
براى خدا بین مردم باش
مجاهده ، رنج كشيدن ، گرسنگى
استغفار در سحر
مراسم كلنگ‌زني ساختمان جديد مركز علمي و ...

بیشترین بازدید این مجموعه

براى خدا بین مردم باش
در قلّه عشق به فضایل
گیاه و حیوان
عجب نماز شبى
مراسم کلنگ زنی دارالعرفان به روایت تصویر
مال حلال در قرآن و روايات
طلب علم
فراغ خاطر در قرائت قرآن‏
نمایشگاه جنبی آثار استاد انصاریان در جشن بهار ...
ركوع، توحيد اسما و صفات‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^