فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ديدار و عيادت مؤمنان

در احاديث معتبر وارد شده است از حضرت باقر و صادق عليهما السلام كه  : هر كه به ديدن برادر مؤمن خود برود از براى خدا، حق تعالى هفتاد هزار ملك به او موكل گرداند كه او را ندا كنند تا به خانه خود برگردد كه خوشا حال تو و گوارا باد بهشت از براى تو.
از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است كه :
به ديدن برادر مؤمن رفتن از براى خدا، بهتر است از ده بنده آزاد كردن و هر كه بنده مؤمنى را آزاد كند، حق تعالى به هر عضوى از آن بنده عضوى از او از آتش جهنم آزاد گرداند.
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه :
هر كه قادر نباشد به ما احسانى بكند، به صالحان و شيعيان ما احسان كند تا ثواب احسان كردن به ما در نامه عملش نوشته شود و هر كه قدرت بر ديدن ما نداشته باشد، به ديدن صالحان شيعيان ما برود تا ثواب ديدن ما بر او نوشته شود.
در حديث معتبر منقول است از حضرت صادق عليه السلام كه :
هر كه عيادت كند برادر مسلمان بيمارى را، در آن روز هفتاد هزار ملك بر او صلوات بفرستند، اگر صبح باشد تا شام، و اگر شام باشد تا صبح.
در حديث ديگر فرمود: هر كه بيمارى را عيادت كند، هفتاد هزار ملك او را مشايعت كنند و براى او استغفار كنند تا به خانه خود برگردد.
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است كه : هر كه مؤمنى را عيادت كند، در رحمت الهى فرو رود. پس چون نزد او بنشيند، رحمت به او احاطه كند. پس چون برگردد، حق تعالى هفتاد هزار ملك را به او موكل گرداند و از براى او طلب آمرزش كنند، بر او ترحم كنند، گويند خوشا حال تو و گوارا باد بهشت از براى تو تا روز ديگر اين وقت و به او عطا فرمايد زاويه اى در بهشت كه سواره در آن چهل سال بتازد.
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : هر مؤمنى كه مؤمنى را در بيمارى عيادت كند از براى خدا، حق تعالى به او موكل سازد ملكى را كه در قبر او را عيادت كند و براى او استغفار كند تا روز قيامت.
در حديث ديگر فرمود:  هر كه عيادت كند بيمارى را، حق تعالى موكل سازد به او هفتاد هزار ملك را كه هميشه به خانه او آيند و در آن خانه تسبيح و تكبير و تهليل 2 و تقديس الهى گويند تا روز قيامت و نصف ثواب ايشان از براى او باشد.
در حديث ديگر فرمود:  سزاوار است كسى كه بيمار شود، برادران مؤمن را اعلام كند كه به عيادت او بيايند كه آن ها ثواب ببرند و او ثواب بيابد به خبر كردن آن ها كه اگر چنين كند، ده حسنه براى او نوشته شود و ده گناه از او محو شود و ده درجه براى او بلند شود.
در حديث صحيح از حضرت امام موسى عليه السلام منقول است كه : چون كسى بيمار شود، مردم را رخصت دهد كه به عيادت او بيايند. به درستى كه هيچ كس نيست مگر آن كه او را دعاى مستجابى هست.
از حضرت صادق عليه السلام منقول است:  كسى كه به عيادت برادر مؤمن برود، از بيمار براى خود طلب دعا كند كه دعاى او مانند دعاى ملائكه است.
در حديث ديگر فرمود:  چون به ديدن بيمار رويد، سيبى يا بهى يا ترنجى يا بوى خوشى يا عودى با خود ببريد كه بيمار به آن استراحت مى يابد.
از حضرت امير المؤمنين عليه السلام منقول است كه : از عيادت كنندگان، كسى ثوابش بيشتر است كه زودتر برخيزد، مگر آن كه بيمار، نشستن او را خواهد و از او سؤال كند كه بنشيند.
پى نوشت‌ها:
1. گزيده حلية المتقين، ص 121.
2. تسبيح پروردگار گفتن


منبع : پایگاه دارالهدی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

کرامات شگرف
لباسی برای زینت شما!!
لطف و محبت به گنهكار
مسؤوليت عظيم ما در برابر حادثه كربلا
عبداللَّه بن عبداللَّه‏
بارگاه مبارك
صله رحم
عمر سعد و گندم عراق
کرامت انسانی در نهضت حسینی
بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

چشم زخم و راه های درمان
اسوة حسنه از ديدگاه قرآن كريم
حقیقت روزه‏ در ماه رمضان
یاس کبود (شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام)
سه اثر عجیبِ دعا برای غیر
امام آسمانی (1)
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
ارزش قرآن از منظر امام باقر(ع)
بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^