فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

بشارت خداوند به مومنین 4

  ايمان‌هاي ظاهری و زبانی بسیار ضعيف هستند به طوری كه در مقابل حوادث و دشمن و نیز در مقابل پيشنهادهاي دشمن از پا درمي‌آيند و تسليم مي‌شوند.
اما قسم  دیگر ایمان ، ایمان واقعی و حقیقی است که فرد مومن عملا و قلبا کلیه لوازم آن را پذیرفته و قبول دارد . قرآن کریم تعبیرات و تعریفهای متعددی درباره مومنان دارد ، و می فرماید :
«انما المؤمنون الذين ءآمنوا بالله و رسوله ثم لم یرتابوا و جاهدوا بامولهم و انفسهم فی سبیل الله اولئک هم الصادقون »  سوره حجرات آیه 15 .
کلمۀ « ايمان » که در آیه شریفه از آن بحث شده است ، از ماده « امن » گرفته شده است ؛ یعنی کسانی که ارتباطشان با خدا به کيفيتي است که از عذاب دنيا و آخرت ، خودشان را در امان قرار داده‌اند . حقيقت ايمان به اين است که من به گونه‌اي با وجود مقدس  حضرت حق « جل و علا » گره بخورم که از شر دنيا و آخرت در امان بشوم ؛ چنانچه خداوند در سوره انعام می فرماید : « الذين آمنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئک لهم الامن  » سوره انعام آیه 86  .
همانطور که در تعریف « مومنون » در سوره حجرات بیان گردید ، این تعریف  با « انما » که ازادات حصر است شروع شده ؛ یعنی این است و جز اين نيست .  بنابراین مومن کسی است که به خدا و روسولش ایمان واقعی بیاورد ؛ یعنی شئون خداوند در ایمان رعایت بشود . توحید ، نبوت، امامت، قيامت و فرشتگان ، اينها همه بايد در ايمان انسان ظهور داشته باشند ؛ يعني باور به خدا ، باور به قيامت ، باور به فرشتگان ، باور به انبياء و باور به قرآن ، که اينها همگی از شئون توحيد است .
تمام نکتۀ اين آيه شریفه اين است که :
« ثم لم یرتابوا » ایمانشان ایمانی باشد که درب هر گونه شک و تردیدی به رویش بسته باشد . تقريباً شعبه‌اي از ايمان وجود مقدس حضرت اميرمؤمنان علی علیه السلام باشد که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت يقينا» بحار الانوار 4/304 ، باب 12 . یعنی ؛ اگر همه پرده های غیب کنار زده شوند ، چیزی به ایمان من اضافه نمی گردد .
حال اين ايمانی که مومنش را مورد بشارت قرار داده است از کجا بايد تحصيل بشود ؟  با مراجعه به قرآن و مطالعه در سه کتاب آفاق ( هستی و جهان ) و کتاب انفس (وجود انسان ) و کتاب وحی و قرآن کریم ، که کتاب تشریع نام دارد و پس از اندیشدن و تفکر در آیات این سه کتاب ، لایه های جهل و نادانی از بین می روند و انسانی که دارای قلب سلیم است نسبت به این سه حقیقت علم پیدا می کند ، در آن صورت موتور محرکه وجود او  روشن می گردد و قلبش با خدا گره می خورد .
 مي‌شديم همان روزگار اول اين کتاب انفس ما را راهنمايي مي‌کند به پروردگار يک ايماني براي ما مي‌سازد و کتاب آفاق و کتاب تشريع که (لم يرتابوا) خواهد بود.


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

انسان با ایمان ثروتمند
تحلیلی پیرامون عارف و عرفان
وادار كردن مردم به حرام نمودن حلال و حلال كردن ...
سعد بن معاذ و گرفتارى در برزخ‏
ریسمان ولایت علی بن ابی طالب(ع)
در راه خدا باش!
هبوط
نسل آدم و حوا
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
توبهٔ واقعی

بیشترین بازدید این مجموعه

تحلیلی پیرامون عارف و عرفان
مؤمن تسليم خواسته ى خداست
وادار كردن مردم به حرام نمودن حلال و حلال كردن ...
همنشينان پاك وناپاک
مؤمن نسبت به دستورات پروردگار اهل چون و چرا نمی ...
ریسمان ولایت علی بن ابی طالب(ع)
مال حرام و کار خیر
انسان با ایمان ثروتمند
انسان های متواضع
در راه خدا باش!

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^