فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

روح و تكامل انسان

گروه بسيارى از روشن ضميران و آگاهان راه و عرفاى شامخين ، به پيروى از انبيا و امامان عليهم‌السلام و اولياى خاصّ الهى معتقدند روح از عالم الهى است كه براى تكامل و رشد و آراسته شدن به حقايق از عالم امر ، يا عالم ملكوت برابر با آيه وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ روحِى به اين كالبد مادّى سفر داده شده و پس از كمال به اصل خود برخواهد گشت و در آنجا در حالى كه كالبد مادّيش را به او برمى‌گردانند فِى مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ قرار خواهد گرفت.

 

كمال روح به اين است كه به دو قوّه علم و عمل ، علم به حق ، علم به معاد ، علم به معاش ، علم به روابط صحيح انسان با انسان ، علم به حقايق و عمل به آن‌ها آراسته شود و منظور از قداست و تقدّس روح همين است و سرّ و برّ خداوند همان عنايات والطاف اوست كه به صورت معرفت وكار و عمل و جهاد وكوشش در عرصه گاه حيات انسان تجلّى مى‌كند و باعث مى‌گردد كه ارواح از كدورات و اوساخ تعلّقات خسران‌آور پاك گشته و به عالم عشق و جهان قداست بپيوندد و اعضا و جوارح را نيز به دنبال خود به حركت آورد و در نتيجه از انسان موجودى ملكوتى و معنوى ساخته و او را تبديل به منبع خير و بركت نمايد .

 

در زمينه قوّه علميّه و عمليّه كه دو علّت براى قداست و پاكى روح است يكى از بزرگان عصر به سوره والعصر تكيه كرده و عقيده دارد آنان كه از بند خسارات آزادند ، همانانند كه منوّر به نور علم و متحرّك به حركت عملى هستند و اين معنايى است كه از سوره مباركه والعصر استفاده مى‌شود . قسم به زمان ، انسان در زيان است ، يعنى آنان كه مشغول به امور مادّى طبيعى شده و جز اين دنيا و آنچه در اوست چيزى نشناخته ‌اند و جان آنان هم چون ماهى در آب دريا ، در حيوانيّت محض غرق است .

 

مگر آنان كه ايمان آوردند ، يعنى دل آنان و عقلشان به نور معرفت و آگاهى به معاد و شناخت پيامبران و امامان عليهم‌السلام و وظايف و مسئوليّت‌ها كه عبارت از قوّه نظريه است روشن شد . و به اجراى دستورها و انجام عمل صالح برخاستند ، يعنى در جهت عمل به كلّيه برنامه ‌هاى الهى كامل شدند . و مردم را به حق سفارش كردند ، يعنى در مقام تعليم مردم نسبت به توحيد و نبوّت و امامت و فضائل انسانى برآمدند . و مردم را به صبر سفارش كردند ، يعنى راه متخلّق شدن به اخلاق الهى را به مردم نمايانده و تا جايى كه جان آنان را از آلودگى‌ها پاك كنند كوشيدند . در هر صورت ، سرّ و برّ الهى كه باعث تقدّس ارواح عارفان شده ، همان علم و عملى است كه خداوند آنان را با لطف و رحمتش به آن هدايت فرموده . عارف رومى در مقام نصيحت انسان چنين سروده :

 

پيش‌تر آ پيش‌تر اى بوالوفا

 

از من و ما بگذر و زودتر بيا

پيش‌تر آ در گذر از ما و من‌

 

پيش‌تر آ تا نه تو باشى نه ما

     

كبر و تكبّر بگذار و بگير

 

در عوض كبر چنين كبريا

گفت الست و تو بگفتى بلى‌

 

شكر بلى چيست كشيدن بلا

سرّ بلى چيست كه يعنى منم‌

 

حلقه زن درگه فقر و فنا

     

هم برو از جا و هم از جا مرو

 

جا زكجا حضرت بى‌جا كجا

پاك شو از خويش و همه خاك شو

 

تا كه زخاك تو برويد گيا

 

برگرفته از کتاب عرفان اسلامی ج 1


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارزش اهل بصیرت
ساخت صحن بزرگ امام جواد(ع) در کاظمین
استاد حسین انصاریان : صادقان در همۀ برنامۀ زندگی، ...
طلب علم
مال حلال در قرآن و روايات
مراسم کلنگ زنی دارالعرفان به روایت تصویر
براى خدا بین مردم باش
مجاهده ، رنج كشيدن ، گرسنگى
استغفار در سحر
مراسم كلنگ‌زني ساختمان جديد مركز علمي و ...

بیشترین بازدید این مجموعه

خواب دیدن امیر الموءمنین در جنگ صفین
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
نماز در آئینه ى حیات انبیا و امت ها
خوش رویى
حديثى مهمّ و گفتارى حيرت‏آور
ثعلبة بن حاطب
خوف از خدا در دعاهاى اسلامى
كتب انگليسي
قدردانی استاد حسین انصاریان از خدمات دکتر تیجانی ...
استغفار در سحر

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^