فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
11
نفر 5
80% این مطلب را پسندیده اند

راه هاي خودشناسي چيست؟

يكي از گامهاي نخستين در راه اصلاح نفس و تهذيب اخلاق و پرورش ملكات والاي انساني ، خودشناسي است . انسان از طريق خودشناسي به كرامت نفس و عظمت خلقت بزرگ الهي و اهميت روح آدمي كه پرتوي از انوار الهي است ، پي ميبرد و از همين راه خالق خويش را شناخته و مسير عبوديتش را طي مينمايد . فرمود : كسي كه خود را بشناسد ، پروردگارش را ميشناسد.?امام علي
تفسير هايي كه براي اين حديث شريف شده است ، راه هاي خودشناسي ميباشد:
1 _ اين حديث شريف اشاره به برهان نظم است ؛ يعني هر كس شگفتيهاي ساختمان روح و جسم خود را بداند و به اسرار و نظامات پيچيده و حيرت انگيز اين اعجوبه خلقت پي برد ، راهي به خدا به روي او گشوده ميشود ، زيرا نظم عجيب و آفرينش شگفتانگيز نميتواند از غير مبدأ عالم و قادري سرچشمه گرفته باشد. بنابر اين شناختن خويشتن سبب معرفه الله است .
2 _ ممكن است حديث اشاره به برهان وجوب و امكان داشته باشد ، چرا كه اگر انسان دقت در وجود خويش كند ، ميبيند وجودي است از هر نظر وابسته و غير مستقل . علم و قدرت و توانايي و هوشياري و سلامت و بالاخره تمام هستي او وجودي است غير مستقل و نيازمند كه بدون اتكا به يك وجود مستقل و بي نياز ، يك لحظه امكان ادامه بقاي او نيست . هر كس خود را به اين ويژگي بشناسد ، خدا را خواهد شناخت ، چرا كه وجود وابسته بدون وجود مستقل غير ممكن است.
3 _ حديث ميتواند اشاره به برهان علت و معلول باشد. براي اين كه انسان هرگاه در وجود خويش كمي دقت كند ، ميفهمد كه روح و جسم او معلول علت ديگري است كه او را در آن زمان و مكان خاص بهوجود آورده است . هنگامي كه به سراغ علت وجود خويش ( مثلا پدر و مادر ) ميرود ، باز آنها را معلول علت ديگر ميبيند و همين طور ، تا بالاخره عقل حكم ميكند كه همه اين علت هاي نيازمند بايد به علتي برسند كه واجب الوجود است و نيازمند علت ديگري نيست و او خداي سبحان است.
4 _ حديث ميتواند اشاره به برهان فطرت باشد ، يعني هر گاه انسان به زواياي قلب خود واعماق روح خود پي ببرد ، نور الهي و توحيد كه در درون فطرت او است ، بر او آشكار ميشود و از معرفه النفس به معرفه الله ميرسد ، بي آن كه نيازي به دليل و استدلال داشته باشد.
5 _ حديث ميتواند ناظر به مسئله صفات خدا باشد ، به اين معنا كه هر كس خويشتن را با صفات ويژة ممكنات و مخلوقات كه در او است بشناسد ، به صفات پروردگار پي خواهد بود و از محدوديت خويش پي به نامحدود بودن حق تعالي ميبرد ، چرا كه اگر او هم محدود باشد ، مخلوق است ، و از فناي خويش پي به بقاي او ميبرد ، چه اگر او هم فاني ميشد ، مخلوق بود ، نه خالق ، و از نياز خويش پي به بي نيازي او و از ضعف خويش پي به قدت او ميبرد . اين همان مطلبي است كه امير المؤمنان علي ? در نخستين خطبة نهجالبلاغه به آن اشاره كرده است : نهايت ايمان خالصانه به خداوند آن است كه وي از صفات ممكنات پيراسته بدانند.
نتيجه : راه هاي خودشناسي عبارت است از : تفكر و مطالعه در خلقت و صفات و كارهاي جسم و جان و روح و روان خويشتن مانند تدبر در نظم حاكم بر بدن ، نيازمند بودن خود، مخلوق و معلول بودن خويش و كمال خواهي خود كه تفكر در هر يك از اين موارد راهي است براي خداشناسي . افزون بر اين وقتي خود را شناخت ، ميفهمد كه سعادت و شقاوتش در چيست و با انتخاب راه سعادت ، خوش بختي خود را فراهم ميكند

 


منبع : پاسخگو
11
80% (نفر 5)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چرا پیامبران در منطقه خاورمیانه بوده اند؟
مدت چند سال است كه هر چه دعا ميكنم به اجابت ...
 عالم زر چیست؟
افضل اعمال انتظار فرج هست یعنی چه ؟
از چه راههایی می توان صفات خداوند را شناخت؟
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
مباهله به چه معناست؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود ...
آداب چيست و تفاوت آن با اخلاق كدام است ؟
چه عواملی موجب غفلت انسان می شود؟ و راه درمان ...
علّت نامیده شدن هر یک از اهل بیت علیهم‌السلام به ...

بیشترین بازدید این مجموعه

مباهله به چه معناست؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود ...
فرق هوای نفس با وسوسه شیطان چیست؟
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
آیا دعای (یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین ...
چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
علّت نامیده شدن هر یک از اهل بیت علیهم‌السلام به ...
چگونه در حالت خواب، بدن حیات دارد ولی روح در بدن ...

 
نظرات کاربر

سیدمحمدحسینی
بهتره مقاله ای نوشته بشه که راهکارهای خودشناسی رو توضیح بده یعنی اینکه آیا انسان به تنهایی قادر به خود شناسی هست یا نیاز به تعالیم الهی دارد به نظر می رسد که خودشناسی باید در راستای علوم اهل بیت(ع)باشد که منجربه شناخت بهتر خود و خداوند و مخلوقات دیگر ختم شود
پاسخ
2     0
12 تير 1394 ساعت 7:24 بعد از ظهر
بهنام جوکار
با سلام و سپاس فراوان خودشناسی همان مرحله اول خداسناسی است تا انسان گام اول را با درک درست بر ندارد که همان خودشناسی ست هرگز نمی تواند به گام دوم ( خداشناسی) برسد. نتیجه اینکه اگر به مطالب استاد کمی واقعه بینانه نگاه کنیم خواهیم دریافت که ایشان حدیث امام علی (ع) را بصورت جامع تر و وسیع تر تشریح کردند. بسیار سپاسگزارم از مطالب آموزنده شما استاد گرانقدر.
پاسخ
1     0
26 اسفند 1393 ساعت 08:33 صبح
اکرم جمیلی
باسلام وخسته نباشید مطالب اموزنده بود وبسیارعالی اجرتان باصاحب الزمان
پاسخ
1     1
19 مرداد 1393 ساعت 06:00 صبح
دوست
متشکرم بسیار عالی بود خیلی واضح، دقیق و زیبا. واقعا ممنونم♥
پاسخ
1     1
16 دى 1392 ساعت 9:56 بعد از ظهر
armin
با تشکر اما راه های خودشناسی را نگفتید واقعا ممنون می شوم در این مورد راهنمایی بفرمائید. کلی در جستجو هستم
پاسخ
0     0
19 خرداد 1392 ساعت 09:42 صبح
علی جان نثاری
دوستان متوجه نشدند چون قدرت فهم و درک پایینی دارند . خودشان مقصرند از کس دیگه ای . بهتره به جای اینکه به دنبال راه های خودشناسی باشند کمی مطالعه کنند تا قدرت درک و فهم مطالب درون آنها افزایش پیدا کنه. بعد سوال هایی که در ذهن دارن و پیگیری کنند تا وقتی کسی جواب آن ها رو میده نگن ما که نفهمیدیم .
پاسخ
1     1
16 دى 1391 ساعت 09:43 صبح
امین پری رویان
دیگه باید از چه منظر و زاویه ای توضیح داده بشه که راه های خودشناسی چی هست ؟ لابد شما انتظار داری یک عملکرد لحظه به لحظه ای برای همه تجویز بشه ، در چند سطر آخر یعنی قسمت نتیجه هر آنچه که در مسیر خودشناسی لازم و ملزوم هست ذکر شده ،
پاسخ
1     1
27 آذر 1391 ساعت 00:18 صبح
هرجند موضوع را نرساند حق توهین ندارید من نظر ایشان را نداشته ومطلب رو گرفتم
پاسخ
1     1
27 تير 1391 ساعت 01:37 صبح
ویدا نوذریانی
شما لطف کنید در زمینه خودشناسی و دینی هیچ نظری ندهید.من جواب هر سوالی که داشتم در زمینه های فوق حتی برای یکی از آنها از شما پاسخ قابل قبولی دریافت نکردم.
پاسخ
3     0
31 ارديبهشت 1391 ساعت 06:05 صبح
هادی
با سلام آیا این جمله صحیح است: من حقم و خدا منم جون از روح خدا در من دمیده شده و منم خالقم و می تونم هرچی که بخوام داشته باشم.
پاسخ
0     0
6 اسفند 1390 ساعت 10:40 صبح
شعبانی نیا
من توصیه می کنم که یک بار دیگر مقاله تان را بخوانید و ببینید ایا جواب سوالتان داده اید یا نه؟ من که وقتی خواندم دوباره پرسیدم که حالا راههای خودشناسی چیست؟ مقاله ات به دردخودت هم نمی خوره.لطفا پاکش کن
پاسخ
9     2
27 تير 1390 ساعت 00:50 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^