فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 11 اسفند 1387 ساعت 10:39 صبح

شرایط خفقان‌ بر اطراف مسجد پیامبر (ص) و قبرستان بقیع

یکی از فعالان حقوق بشر عربستان با اشاره به تداوم درگیری بین نیروهای هیئت به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر و زائران حرم شریف نبوی اعلام کرد: همچنان شرایط «خفقان آوری» بر اطراف مسجد پیامبر (ص) و قبرستان بقیع حاکم است.
یکی از فعالان حقوق بشر عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل فارس با بیان اینکه همچنان شرایط خفقان‌آوری بر اطراف مسجد پیامبر (ص) و قبرستان بقیع حاکم است، ‌گفت: درگیری بین نیروهای هیئت به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر و زائران حرم شریف نبوی ادامه داشته و چندین تن دیگر از زائران شیعه با خنجرهای تندروها زخمی شدند.
وی با اشاره به نقض حقوق شیعیان در عربستان سعودی گفت: آخرین اخبار ما از زخمی شدن دو جوان 18 ساله از شهر "الاحساء " به همراه پنج نفر دیگر از شیعیان حکایت دارد. نکته تامل‌انگیز آنکه بعد از اینکه نیروهای تندرو سه زخم عمیق بر بدن الحرز بر جای گذاشتند، نیروهای ضد شورش ریاض وارد کار شده و قربانیان را بار دیگر مورد ضرب و شتم قرار دادند.
این کارشناس مسائل حقوقی افزود: زخمیان این حادثه به بیمارستان منتقل و برخی از آنها که پس از درمان مرخص شدند بلافاصله توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بازداشت شدند.
وی ، دلایل وقوع خشونت‌های اخیر در عربستان سعودی را به تغییرات و اصلاحات اخیر پادشاه عربستان در ساختار داخلی این کشور مرتبط دانست و افزود: پس از اینکه ملک عبدالله تغییراتی را در دستگاه قضایی، دینی و وزارتی عربستان بویژه اینکه اصلاحاتی در ریاست هیئت امر به معروف و نهی منکر انجام داد، معتقدیم که بروز چنین حوادثی به مثابه پیامی از سوی این هیئت به ملت عربستان و شیعیان مبنی بر تدوام سیاست ضد شیعی آنهاست زیرا هیئت یاد شده مخالف رعایت حقوق شیعیان است؛ بنابراین به دنبال تاکید این موضوع است که در اثر اصلاحات اخیر پادشاه سعودی هیچ تغییری در فعالیت آنها صورت نخواهد گرفت.
وی احتمال وجود هماهنگی میان هیئت امر به معروف و نهی از منکر با دستگاه حکومتی برای سرکوب شیعیان را رد کرد و افزود: هماهنگی خاصی در این باره وجود ندارد ولی نیروهای امنیتی و ضد شورش عملکرد خوبی از خود بر جای نگذاشتند. برای نمونه پس از هتک حرمت زنان و زائران شیعه حرم نبوی توسط اعضای هیئت امر به معروف و نهی از منکر نیروهای امنیتی بر علیه شیعیان وارد کار شده و به یاری متجاوز شتافتند.
وی افزود: همیشه حقوق شیعیان عربستان سعودی زیر پا گذاشته می‌شود و با وجود وعده‌های پادشاه عربستان مبنی بر بهبود شرایط شیعیان ولی هیچ پیشرفتی در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم.
وی در ادامه افزود: حقوق شیعیان عربستان از سوی گروه‌های مختلفی بویژه هیئت امر به معروف و نهی از منکر زیر پا گذاشته می‌شود و نه تنها در اماکن مقدس از جمله مکه مکرمه، مسجد حضرت رسول (ص) و قبرستان بقیع به آنها توهین می‌شود بلکه حتی در مناطق شیعه‌نشین از جمله شهرهای "الاحساء " و "القطیف " نیز مورد ظلم قرار گرفته و تندروها بر آنها زورگویی می‌کنند.
این فعال حقوق بشر با بیان اینکه فعالیت‌های ضد حقوق بشری هیئت امر به معروف و نهی از منکر باعث تقبیح چهره عربستان سعودی در مجامع بین المللی شده است، فکر تکفیری که در برخی نقاط عربستان سعودی ریشه دوانده است را منبع تروریسم در منطقه دانست و افزود: تکفیری‌ها نه تنها شیعیان را هدف قرار می‌دهند بلکه حتی برادران سنی را نیز به کام مرگ کشانده‌اند. البته نظام ریاض این افکار را افکار گمراه می‌داند و سعی در اصلاح آنها دارد.
وی افزود: تنها بعضی از تندروها که خون شیعیان را مباح می‌دانند از عربستان سعودی‌اند ولی همه آنها عربستانی نیستند.
نیروهای امنیتی و ضابطان وهابی عربستان سعودی عصر دوشنبه با حمله به زائران حرم نبوی در شهر مدینه، "زکی عبدالله الحسانی " جوان 19 ساله شیعه را به ضرب گلوله به شهادت رساندند. این جوان که به علت اصابت گلوله از ناحیه سینه به ‌شدت مجروح شده بود، پس از انتقال به بیمارستان ملک فهد شهر مدینه به شهادت رسید.

 

منبع : شیعه نیوز

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
ساخت بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در گيلان
زین‌الدین زیدان: بنده خادم امام علی هستم
تمسخر حجاب در دانشگاه عربستان
بازچاپ نسخه خطی صحيفه سجاديه به خط احمد نيريزی
استاد انصاريان در جمع عزاداران حسینی دردانشگاه ...
مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
استاد انصاریان پاسخ می‌دهد: راه رسیدن به خیر ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^