فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

رویای صادقه

آیت الله حاج آقا رضا صدر ، انسان باسواد ، وارسته و جامع و کاملی بود . ایشان شبهای پنجشنبه در قم جلسۀ درس اخلاق داشتند و طلاب قم از او بهره های فراوانی می بردند . مسجد بزرگ امام حسین (ع) تهران که ساخته شد ، وی به عنوان امام جماعت آنجا انتخاب گردید . آیت الله صدر تأکید داشت برای سخنرانی در ماه مبارک رمضان و ایام محرم و صفر از روحانیون و وعاظ باسواد دعوت کند . آن مسجد ، محل برگزاری بسیاری از منبرهای آقای فلسفی نیز بود . خود آیت الله صدر ، مانند آیت الله شیخ محمد تقی آملی ، میرزا احمد آشتیانی و آیت الله العظمی سید احمد خوانساری ، از شخصیتهای محوری تهران بود .
برای یک دهۀ محرم از من دعوت به عمل آمد که در مسجد امام حسین (ع) سخنرانی کنم . پس از چند شب که من منبرداری کردم ، شبی آیت الله صدر بعد از من ، منبر رفتند و با تقدیر و تشکر فراوان از من خواستند تا دهۀ  فاطمیه نیز آنجا منبر بروم . در ایام فاطمیه ، طبق دعوت قبلی ، منبرهای خود را در آنجا شروع کردم . ایام تابستان بود و جمعیت در صحن می نشستند . شبی واقعۀ جالبی برای من روی داد که ذکر آن خالی از لطف نیست :
« من از قبل می دانستم که آیت الله صدر در ارومیه دوستی دارد به نام آقای فوزی که از علمای آن شهر است . در تشهد نماز بودم که یک مرتبه به ذهنم خطور کرد که اگر امشب بعد از تمام شدن منبر ، آقای صدر به من بگوید من میخواهم به ارومیه پیش دوستم آقای فوزی بروم و سه شب نیستم ، شما بیا هم نماز بخوان و هم منبر برو ، چقدر برایم مشکل خواهد بود که امامت این همه جمعیت را بر عهده گیرم . آری این مطالب بدون هیچ سابقۀ ذهنی به فکرم خطور کرد .
از منبر که پایین آمدم در حال خوردن چای بودم که ایشان خطاب به من گفت : « آقای انصاریان ، من سه روز می خواهم بروم ارومیه پیش آقای فوزی ، شما فردا شب بیا هم نماز بخوان و هم منبر برو .» من شگفت زده گفتم : « همین یک ساعت پیش عین همین مطالب در ذهنم خطور کرد . » او هم خیلی تعجب کرد و گفت : « با استدلال به چنین وقایعی می توان کمونیستها را ، که می گویند همه چیز ماده است و ماورای آن چیزی نیست ، محکوم کرد ، زیرا این مسایل تنها مربوط به عالم معنا و ملکوت است و با هیچ یک از قواعد کمونیستها جور در نمی آید . »
حاج آقا صدر در ادامۀ صحبت ضمن موثر خواندن منبرهای من سفارش کردند که تا می توانی و در هر کجا که باشد منبر برو و هیچ گاه از زیادی کار خستگی به خود راه نده ، زیرا اگر نسیم خوش معارف اسلامی بر دل انسانها بوزد ، آنها را به  بوستان دین و آیین رهنمون می گردد. سپس قضیه ای به این تفصیل برایم تعریف کرد و گفت : « خانوادۀ بی دینی در ارومیه زندگی می کردند که اصلا اهل نماز و روزه و مسجد و منبر نبودند . آنها وضع مالی بسیار خوبی داشتند . پسرشان در دانشگاه تهران قبول می شود و ضمن تحصیل ، دوستان زیادی پیدا می کند . پس از مدتی پدر یکی از آنها فوت میکند . مجلس ختمی در مسجد ارک و با سخنرانی آقای فلسفی برگزار می شود . آن جوان اهل ارومیه ، که پای منبر بوده ، به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد . او با اشتیاق فراوان  چند بار دیگر نیز پای منبر آقای فلسفی می نشیند و در نتیجه تحول عجیبی در افکار و اعتقادات او رخ می دهد و عشق و ایمان سراسر وجودش را می گیرد .
آن جوان بعد از هدایت یافتن ، کمر همت به اصلاح خانوادۀ خود می بندد و آنها را به راه حق و حقیقت رهنمون می گردد . همۀ آنها هدایت شده ، در زمرۀ صالحین و مومنین قرار می گیرند . مشروب خواری را کنار گذاشته ، اموال خود را تخمیس می کنند ، خانمها با حجاب و با وقار می شوند ، به نماز و روزه روی می آورند و پس از چندی به سفر حج مشرف می شوند . »


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
رویای صادقه
شهر به شهر برای تثبیت انقلاب
عتاب پیامبر اکرم (ص)
به عشق وطن
شروع تبلیغ
درس خارج
آرامش و برکت منبر
فضای باز سیاسی
پرچم های دعای کمیل

بیشترین بازدید این مجموعه

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^