فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

رنجش امام

اهل بيت قدس سرهما جلوه تام و كامل مهر و محبت و مهرورزى به انسان ها در تمام ابعاد و زمينه ها مى باشند . آن ذوات مقدّس با تمام وجود از حق الناس دفاع نموده و حاضر نبوده اند ذرّه اى به حقوق انسان ها تعدّى شود . جلوه اى از اين حقيقت در روايت بسيار با ارزشى از حضرت امام صادق عليه السلام بيان شده است كه :
حضرت غلامى به نام مصادف داشت كه روزى او را نزد خود خواست و هزار دينار به او عنايت كرد و فرمود : براى داد و ستد آماده رفتن به مصر باش ، زيرا اهل و عيال من فراوان شده اند و من ناچار از كسب و كارم . او بار سفر بست و همراه تاجران به سوى مصر روانه شد ، هنگامى كه نزديك شهر رسيدند با قافله اى كه از مصر بيرون مى آمد رو به رو شدند ، از ارزش متاعى كه با خود داشتند و مورد نياز همه مردم بود و مى خواستند در مصر به فروش برسانند پرسيدند ، اهل قافله گفتند : زمينه اين جنس به كلى در بازار مصر خالى است ، دارندگان متاع هم قسم شدند كه متاعشان را با سودى به قيمت خود متاع و به قول امروزى ها تومان به تومان بفروشند و چيزى از سود آن نكاهند !
هنگامى كه جنس را فروختند و به مدينه بازگشتند ، مصادف به خدمت حضرت امام صادق عليه السلام رسيد و دو كيسه كه در هر يك هزار دينار بود تقديم امام كرد و گفت : يك كيسه اصل مال و كيسه ديگر سود مال است ، حضرت فرمود : سود فراوانى است ، مگر نسبت به جنس چه كرديد ؟ مصادف داستان برخورد با قافله و هم قسم شدن با دوستانش را در فروش جنس تومان به تومان براى حضرت حكايت كرد ، حضرت فرمود :سبحان اللّه ! چگونه بر ضد گروهى از مسلمانان سوگند خورديد كه جنس را جز تومان به تومان به آنان نفروشيد ؟ !
سپس يكى از دو كيسه را گرفت و فرمود : اين اصل مال و سرمايه من و به كيسه ديگر ( كه از راه فشار بر مسلمانان به دست آمده ) نيازى ندارم ، آن گاه فرمود : اى مصادف ! جنگ با شمشير از به دست آوردن حلال آسان تر است


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توبهٔ واقعی
نام و لقب و كنيه زين العابدين
مؤمن تسليم خواسته ى خداست
همنشينان پاك وناپاک
خوشبختی دنیا و آخرت
مال حرام و کار خیر
مؤمن نسبت به دستورات پروردگار اهل چون و چرا نمی ...
دعا برای دختر دار شدن
انسان های متواضع
امام زمان(عج) مشتاق دیدار شما

بیشترین بازدید این مجموعه

مؤمن تسليم خواسته ى خداست
نام و لقب و كنيه زين العابدين
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
نسل آدم و حوا
همنشينان پاك وناپاک
مؤمن نسبت به دستورات پروردگار اهل چون و چرا نمی ...
خودنگهداری
مال حرام و کار خیر
خوشبختی دنیا و آخرت
انسان های متواضع

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^