فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اعتصابات

با اعلامیه ای که رهبر انقلاب ، ضمن آن سربازان را به فرار دعوت کرد ، ضربۀ مهلکی بر پیکرۀ ارتش وارد شد . اینک نوبت اختلال در دستگاه اداری دولت بود . امام فرمان اعتصاب صادر کردند و فرمودند : « غیر از اداراتی که کار ضروری مردم به دست آنهاست ، بقیۀ ادارات باید تعطیل شود . »
در پی این فرمان ، اعتصابات شروع شد که مهم ترین آن ، اعتصاب کارکنان شرکت نفت بود . هم زمان یک تبعۀ آمریکایی در خوزستان کشته و سبب شد تا همۀ مستشاران خارجی آنجا را ترک گویند و به کشورهای خود باز گردند .
هدف اصلی ، شکست دولت و سرنگونی حکومت بود و مشخص نبود که تا چه زمانی اعتصابات باید ادامه یابد و چه زمانی درخت انقلاب به بار خواهد نشست . از طرفی همۀ اعتصابیون پشتوانۀ مالی و پس انداز کافی برای امرار معاش نداشتند و می بایست به آنها کمک رسانی می شد .
این مشکل در جلسۀ روحانیت مبارز تهران ، که عمده ترین تصمیمات انقلابی در آنجا گرفته می شد ، مطرح و قرار بر این شد که اعلامیه ای صادر و از مردم درخواست کمک شد . علاوه برآن ، سخنرانان و خطبا نیز بر روی منابر این مطلب را اعلام کردند . سیل کمکهای مردمی جاری و در هر مسجدی بعد از منبر ، مبلغ زیادی پول جمع آوری شد .
کار بعدی ، رساندن پول ها به اعتصابیون بود . همۀ مردم ، به جامعۀ روحانیت اعتماد و اطمینان کامل داشتند . من مسئول جمع آوری پول ها شدم و همه جا اعلام شد که کمکهای مردمی را به فلانی بدهید . از سویی دیگر ، نمایندههای اعتصابیون شرکت نفت ، ادارۀ آموزش و پرورش ، ادارۀ دارایی و .. با من مرتبط شدند و لیست اعتصابیون را در اختیار این جانب قرار دادند . در یک زمان هم لیستهای بلند بالای اسامی اعتصابیون در نزد من بود و هم مبالغی هنگفتی از کمکهای نقدی مردمی . این کاری بس خطرناک می نمود ؛ ولی دیگر خطر برای هیچ کس مطرح نبود . من و عده ای دیگر با آغوش باز استقبال کردیم و خطر را با جان خریدیم و طرح کمک رسانی را با قدرت تمام شروع کردیم .
در آن چند ماه ، به طرق مختلف پولهای زیادی در اختیار ما قرار گرفت که همه را بین اعتصابیون تقسیم کردیم . بیشتر پولها در مساجد جمع آوری می شد و به ما می رسید ، گاهی هم افرادی بطور مستقیم مبالغی را به خود ما می دادند که در این بین ، برخی آن را به عنوان بدهی شرعی خود ، خمس ، زکات و ... منظور می کردند . از سوی دیگر بین اعتصابیون از هر قشر و مذهب و دینی وجود داشت . بعد از پیروزی انقلاب برای من شبهه ای پیش آمد که شاید بدان شکلی که عمل کرده ام صحیح نبوده و من فردای قیامت مسئول خواهم بود .
حضرت امام در آن موقع در قم تشریف داشتند . سریع عازم قم شدم و شب را در منزل استاد بزرگوارم ، آیت الله فاضل لنکرانی ، سپری کردم . روز بعد به اتفاق ایشان خدمت حضرت امام رسیدیم . من دغدغۀ خاطرم را به عرض رساندم  و با دلشورۀ تمام در انتظار جواب ، ساکت ماندم . امام با روی باز و لبخندی رضایت بخش فرمودند : « هر پولی که به تو رسیده و به هر کس به عنوان اعتصاب داده ای ، من قبول دارم . » بدین ترتیب من خیلی سبک ، راحت و خوشحال از محضرشان مرخص شدم .
مدتی بعد از پیروزی ، جوانی که نمایندۀ اعتصابیون شرکت نفت بود ، 200 هزار تومان از آن پول ها را پس آورد و گفت : « الان که همه سر کار رفته اند ، دیگر نیازی نیست و کسی این پولها را قبول نمی کند . » این حرکت نیز حاکی از ایمان و درستکاری مردم بود و اگر چنین خصوصیاتی در تک تک افراد جامعۀ اسلامی باشد و هرکس به حق خود قانع و راضی باشد ، دیگر مشکلی باقی نخواهد ماند .
در خلال اعتصابات ، برای جلوگیری از افزایش قیمتها و پیش نیامدن بازار سیاه ، دست با اقدام دیگری زدیم . ما از مردم کمکهای نقدی جمع می کردیم و کالاهای ضروری را ، هرچند با قیمت بالا ، می خریدیم و سپس زیر قیمت بازار بین مردم توزیع می کردیم . این طرح ، دسیسۀ دشمن را که می خواست با پیش آوردن گرانی ، مردم را از انقلاب دلسرد کند ، خنثی می کرد .
مشارکت مردمی در سوخت رسانی به در منازل ، ابتکار جالب دیگری بود . من همراه جوانان ، با شعبۀ نفت محل همکاری می کردم . ما گاری نفت را به در منازل می بردیم . هر کس به فکر این بود که دیگران بدون سوخت نمانند و سرما نخورند . بدین ترتیب با وجود اعتصاب شرکت نفت و محدود بودن ذخایر ، هیچ مشکلی برای مردم پیش نیامد .
در ابتکار جالب دیگری ، مردم تظاهرات کننده ، هنگامی که از مقابل سربازان رد می شدند ، شاخه های گل بر روی لولۀ تفنگ آنها می گذاشتند و بدین وسیله احساسات آنها را بر می انگیختند و هر چه بیشتر به خود نزدیک می کردند .


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
رویای صادقه
شهر به شهر برای تثبیت انقلاب
عتاب پیامبر اکرم (ص)
به عشق وطن
شروع تبلیغ
درس خارج
آرامش و برکت منبر
فضای باز سیاسی
پرچم های دعای کمیل

بیشترین بازدید این مجموعه

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^