فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تا چه اندازه اي بايد صبر در عبادت داشت ؟

خداوند متعال انسان را اشرف مخلوقات قرار داده است و هدف از خلقت انسان را رسيدن به كمال بيان فرموده است . و به انسان اراده و اختيار داده تا با نيروي اراده و استفاده از عقل و فطرت و هدايت هاي پيامبران الهي راه كمال را طي كند . مسلما طي اين مسير را بر انسان عطا فرموده تا بتواند در مقابل و سوسه هاي شيطان و هواي نفس خود به مقابله برخيزد و با اين نيرو است كه انسان مي تواند از ملائك هم بالاتر برود و به مقام «قاب قوسين او ادني» برسد. يعني : به جاي برسد كه حتي ملائك هم قدرت رسيدن به آن را ندارند . از طرف ديگر همين انسان با اين نيروي عظيم اگر از هواي نفس خود پيروي كند, حتي از حيوانات هم پست تر مي شود . { اولئك كلاانعام , بل هم اضل }
حال براي رسيدن به مقامات ملكوتي لازم است , قدم به قدم جلو برويم يعني: به يكباره نمي توان به مراحل بالارسيد. آنچه از آيات و روايات و سخنان علماي بزرگ بر مي آيد اين است كه قدم اول در راه رسيدن به كمال انجام واجبات و ترك محرمات است .
اما از آنجا كه انجام واجبات يعني اطاعت از خداوند و ترك محرمات يعني دوري كردن از معصيت براي انسان همراه به مشقت است درطي اين مسير صبر لازمه پيشرفت و تكامل است. اما صبر بر اطاعت و عبادت و از آن جهت دشوار است كه طبع انسان طالب غلبه وبرتري است و بندگي براي او مشكل است و از اين رو در انجام عبادت دچار كسالت مي شود. حال اگر انسان بداند با صبر در مقابل اين مشقت به چه مقدماتي دست مي يابد و اگر حقيقت عبادت را بفهمد ديگر صبر در اين امر براي او معني ندارد بكله مطلب بر عكس مي شود .يعني: اگر براي او خوشي پيش آيد به كارش منجر به ترك عبادتي شود بسيار اندوهگين مي شود و جزع و ناراحتي او بيشتر مي شود . در حالات علي بن طاووس« قدس الله نفسه» آمده است هر سال به مناسبت اولين روزي كه به سن تكليف رسيده جشن مي گرفته و سورمي داده است زيرا , مي دانسته كه خداوند متعال در اين روز به او افتخار عبادت داده است . حضرت امام خيمني (ره ) در كتاب چهل حديث پس از ذكر اين مطلب مي فرمايد : ماها كجا هستيم و اين بندگان فرمانبر حق كجا . ما گمان مي كنيم خداوند ما را به زحمت انداخته اگريكي از ما زحمت كشد و در اول وقت فريضه به جا آورد مي گويد زودتر خود را راحت كنيم .
حال من و شما بايد در مرحله اول صبر در انجام واجبات داشته باشيم و بعد با تكرار متسحبات را هم اضافه كنيم پس صبر در عبادت اندازه خاصي ندارد. اگر انسان طالب كمال است بايد بندگي و اطاعت كند و هرچه بيشتر اطاعت كند كمال بيشتري نصيب او مي گردد .
و اما صبر بر معصيت از آن جهت سخت است كه انسان بايد بر خلاف نفس خود عمل كند , نفس و شيطان انسان را به سوي گناه مي كشانند اما انسان مومن با آنها مقابله مي كند. آنجا كه نفس مي گويد به نامحرم نگاه كن به صداي حرا م گوش كن , مومن خود داري مي كند تا به جايي برسد كه :
اگر لذت ترك لذت بداني دگر لذت نفس لذت نداني
و اينكه گفته ايد : گناه انجام ميدهيد لازم است ابتدا زشتي و پليدي گناه را بشناسيد و بدانيد لذت آن زودگذر است و اثرات شوم آن خطر ناك و گاه جبران ناپذير است .
بدانيد براي يك لذت كوتاه آخرت خود را تباه مي كنيد . پس انسان بايد با توبه و استغفار سعي بر ترك گناه نماييد و در اين راستا در مقابل وسوسه هاي شيطان و هواي نفس صبر نمايد و از خداوند ياري بخواهد از اين روست كه مقام صابرين در برابر معصيت بيشتر از ديگر مقامات صبر است . حضرت علي «عليه السلام » مي فرمايند :
« صبر سه گونه است : صبر نزد مصيبت است و صبر بر طاعت است و صبر از معصيت پس كسي كه صبر كند بر معصيت تا شدت آن بر طرف شود بنويسد خداوند براي او سيصد درجه كه هر درجه آن مثل فاصله زمين و آسمان باشد و كسي كه صبر نمايد بر اطاعت بنويسد خدا از براي او ششصد درجه كه هر درجه آن مثل فاصله قعر زمين تا عرش باشد و كسي كه صبر بر معصيت نمايد خداوند نهصد درجه براي او بنويسيد كه فاصله هر درجه ميانه منتهاي زمين تا منتهاي عرش باشد .
پس سزاوار است انسان در مقابل معصيت و لذت هاي شطاني صبر نمايد تا به منتهاي كمال خود برسد . بايد در مقابل هر آنچه كه معصيت محسوب مي شود صبر نمود و مي بينيد صبر در معصيت محدوديت ندارد انسان تا در اين دنياي فاني به سر مي برد همواره بايد در اطاعت و عبادت و دوري از معصيت باشد تا به لذت واقعي و ماندگار برسد .
 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیه‌ای که حضرت مهدی(عج) پس از تولد تلاوت نمودن ...
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
این که می گویند در ماه رمضان شیطان در زنجیر است، ...
آیا اینکه خداوند هر چی که صلاح بداند انجام دهد با ...
نگاه كردن به چه چيزهايی ثواب دارد؟
چرا مثل گذشته نمی توانم برای امام حسین گریه کنم؟
چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
وظیفه ما در عصر غیبت چیست و چگونه بفهمیم که امام ...
آیا خواندن نماز در پنج وقت صحیح تر است یا در سه ...
آثار وبرکات سکوت چیست ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

آیا میتوان به محتوای مفاتیح الجنان به طور کامل ...
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
بصیرت چیست و چگونه حاصل می‏شود؟
گناهانی که بخشیده نمی‌شوند کدامند؟
از آغاز حرکت امام حسین(ع) از مکه تا روز عاشورا، چه ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
منظور از چاه ویل چیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^