فارسی
يكشنبه 17 فروردين 1399 - الاحد 11 شعبان 1441

  420
  0
  0

جهان آفرينش ، مخلوق خداست

إِنَّ فِى خَلْقِ السَّماواتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِى تَجْرِى فِى الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِن مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَالأَرْضِ لاَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ  .
بى ترديد در آفرينش آسمان ها و زمين و رفت و آمد شب و روز و كشتى هايى كه در درياها [ با جابجا كردن مسافر و كالا ] به سود مردم روانند و بارانى كه خدا از آسمان نازل كرده و به وسيله آن زمين را پس از مردگى اش زنده ساخته و در آن از هر نوع جنبنده اى پراكنده كرده و گرداندن بادها و ابرِ مسخّر ميان آسمان و زمين ، نشانه هايى است [ از توحيد ، ربوبيّت و قدرت خدا ]براى گروهى كه مى انديشند .
هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَا فِى الأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمـَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْ ءٍ عَلِيمٌ
 اوست كه همه آنچه را در زمين است براى شما آفريد ، سپس آفرينش آسمان را [ كه به صورت ماده اى دود مانند بود] اراده كرد و آن را به شكل هفت آسمان [ همراه با نظامى استوار] درست و نيكو قرار داد و او [ به قوانين و محاسباتِ ] همه چيز داناست .
وَهُوَ الَّذِى مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِىَ وَأَنْهَاراً وَمِن كُلِّ الثَّـمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِى اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِى ذلِكَ لاَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ  .
و اوست كه زمين را گسترانيد و در آن كوه هايى استوار و نهرهايى پديد آورد و در آن از همه محصولات و ميوه ها جفت دوتايى [ كه نر و ماده است ] قرار داد ، شب را به روز مى پوشاند ، [ تا ادامه حيات براى همه نباتات و موجودات زنده ممكن باشد ] ؛ يقيناً در اين امور براى مردمى كه مى انديشند نشانه هايى [ بر توحيد ، ربوبيّت و قدرت خدا ]ست .
وَفِى الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَى بِمَاءٍوَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِى الأُكُلِ إِنَّ فِى ذلِكَ لاَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ  .
در زمين قطعه هايى مختلف و گوناگون و باغ هايى از انگور و كشتزار و درختان خرمايى است كه بر يك ريشه و غير يك ريشه [ مى رويند ] . ما برخى از آنان را در ميوه و محصول با آن كه از يك آب سيراب مى شوند بر برخى ديگر برترى مى دهيم . بى ترديد در اين امور براى مردمى كه تعقّل مى كنند ، نشانه هايى [ بر توحيد ، ربوبيّت و قدرت خدا ] است .
آيه شريفه بيان مى كند : هركس فكر و عقل به كار بندد ، مى فهمد كه اين نظم و ترتيب در آسمان و زمين ، با اين همه موجودات گوناگون و خواص مختلف كار طبيعت ، متّكى بر تصادف نيست ، بلكه به امر خدايى توانا و خالقى حكيم و پروردگارى دانا و آفريننده اى مهربان و صانعى لطيف و صورتگرى بينا و مالكى عادل و به وجود آورنده اى رحيم و مولايى كريم است .

 .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
  420
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    نفس و هفت مرحله آن
    جايگاه زن قبل از اسلام
    مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر
    مفهوم و چگونگى برزخ‏
    دين و رابطه آن با انسان‏
    وسايل شيطان براى فريب انسان‏
    اهتمام اهل خدا به نماز اول وقت‏
    انديشه در آفرينش زمين و آسمان‏
    فراغ خاطر در قرائت قرآن‏
    ورع در آيينه روايات‏

بیشترین بازدید این مجموعه

      نفس و هفت مرحله آن
      فرق خوف و خشيت
      آثار خطرناك مال حرام
      عظمت نماز شب
      شهوت شكم يا تنور جهنم
      عقوبت ترك نماز
      دنيا در كلام رسول خدا صلى الله عليه و آله‏
      ثنا و ستايش الهى قبل از دعا
      حكمت در معرفى انسان كامل‏
      فوايد تفكر و مضرات بى فكرى‏

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز