فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ذکر خیری از پهلوان تختی

ذکر خیری از پهلوان تختی

 پهلوان تختی بچۀ خانی آباد بود . چند سالی که در آن جا منبر می رفتم ، وی همراه خانواده اش پای منبرم می آمدند . خود من نیز گاه گاهی به زورخانه می رفتم . بدین ترتیب به مرور زمان با هم آشنا شده بودیم .
عللی برای کشته شدن او ذکر می کنند . برای مثال روزی به بازار رفته بودم ، از جلوی مغازه آقای شکوهی ، پدر یکی از دوستان هم دوره ای مدرسه ام ، رد می شدم . مرا صدا زد و خواست تا باهم چای بخوریم . ایشان سید بزرگواری بود و مغازۀ چای فروشی داشت  . صحبت از تختی شد . او گفت که « زمانی وقتی تختی این جا بود . من به او گفتم پهلوان باید حواست خیلی جمع باشد . من می ترسم با دو – سه برنامه ای که داری به مشکلی بر بخوری و خدای ناکرده کار دست خودت دهی . یکی ،ارتباط با سید محمود طالقانی است ، دیگری عضویت در جبهه ملی و بالاخره محبوبیتی که در بین مردم داری .»
مرحوم غلامرضا تختی در بین مردم خیلی عزیز و پرطرفدار بود . در زلزلۀ بویین زهرا ، برای جمع آوری کمکهای مردمی از طرف دولت چادرهایی برپا شده بود ، اما مردم به آنها توجه چندانی نمی کردند . یک مرتبه آقای تختی وسط سبزه میدان بازار ، بلند فریاد زد :« ای مردم ، کمک کنید . » با ندای آن رادمرد سیل کمکهای مردنی سرازیر و انبوهی از انواع و مایحتاج زلزله زدگان وسط میدان جمع شد .
 یک بار نیز در باشگاهی در نزدیکی پارک شهر ، مجلسی برپا و شاهپور غلامرضا ، برادر شاه ، دعوت بوده است . وقتی وارد می شود ، مردم توجهی نمی کنند و استقبالی از او به عمل نمی آورند . دقایقی بعد ، غلامرضا تختی وارد می شود . مردم همه سرپا می ایستند و کف مرتبی برایش می زنند و با سر دادن شعارهایی ابراز احساسات می کنند . بدین ترتیب شاهپور غلامرضا خیلی کوچک می شود و پیش روی مردم احساس خواری و ذلت می کند .
 چندی بعد ، در محلۀ خانی آباد در مجلس ختم  او شرکت کردم . مراسم به آرامی برگزار شد ، اما در مجلس شب هفت او که در ابن بابویه برگزار شد ، از اقشار مختلف مردمی ، همه شرکت داشتند ، بخصوص انقلابیون و ملی گراها که در تضاد با حکومت بودند .


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

جشن های 2500 ساله
علوم اسلامی ، مترقی در هر زمینه
ملاقات با پروفسور حامد الگار در لندن
نامه ای به رزمندگان
تشدید مبارزات
توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
برگزاری دعای کمیل در فاو
دعای آیت الله سید محمد تقی خوانساری در حق من
ترس از نزول عذاب الهی
انتشار کتاب شهید جاوید

بیشترین بازدید این مجموعه

جشن های 2500 ساله

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^