فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

تفسیر و شرح صحیفه سجادیه (جلد 8)

انصاریان، حسین، قم، انتشارات دارالعرفان، چاپ اول، 1388 ، 397 صفحه، وزيري.
شرحی است عرفانی و اخلاقی بر دعاهای صحیفه سجادیه. در این مجلّد از این مجموعه به شرح دعاهای هفدهم تا بیستم از ادعیه موجود در صحیفه سجادیه پرداخته شده است. در شرح دعای هفدهم تحت عنوان پناه بردن به حق نگارنده به بحث درباره شیطان و شیطنت های او پرداخته و سلطنت نداشتن شیطان بر انسان و اوصاف و ویژگی های شیطان از دیدگاه قرآن و روایات بررسی می نماید. اطاعت نکردن از امر حق و واداشتن دیگران به گناه و انحراف، پیروی از هوا و هوس، امر برفحشا، تزیین دنیا، ایجاد سرگرمی های باطل، ایجاد ترس در قلوب مردم، کشاندن انسان به گمراهی، مکر و حیله، فراموشی یاد خدا و دیگر کارهای ناپسندی که شیطان انسان ها را به آن ها می کشاند از مهم ترین ویژگی های اوصاف شیطان برشمرده شده است. نگارنده از منظر عرفانی نیز به شیطان شناسی اقدام نموده و سخنانی از امام صادق(ع)، امام علی(ع)، امام سجاد(ع) در مورد صفات شیطان نقل نموده و هم چنین ذکر چند حکایت پندآموز در زمینه شیطان شناسی پرداخته است.
در شرح دعای هجدهم تحت عنوان بلا و عافیت نگارنده به بحث درباره حقیقت بلا و اندوه می پردازد و مفهوم بلا و ابتلا و عافیت از بلا و حکمت آن ها را بیان می کند و راه عافیت را در قبولی در آزمایش های الهی در قالب بلا و مصائب دنیا می داند. در شرح دعای نوزدهم تحت عنوان درخواست باران از خداوند متعال به نعمت های مهم خداوند از جمله باران، ابر، باد، هوا، خورشید و آثار حیاتی آن اشاره كرده و دیدگاههای قرآن کریم و روایات و دانشمندان معاصر را در مورد نقش آن ها وهم چنین خواص میوه ها و نيز تأثیر آب در بدن انسان منعکس می کند. تأثیر آب و املاح و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، کلر، پتاسیم،سديم، آهن، ید، مس و روی در بدن و مکانیزم تأثیر میوه ها در بدن انسان و ترکیبات معدنی موجود در گیاهان و میوه ها از جمله مباحث مطرح شده در این بخش از کتاب است. در همین زمینه نگارنده به آثار عظمت حق تعالی در آب و ترکیبات آن اشاره نموده و شوری آب دریا و شیرینی آب باران و سایر ویژگی های حیاتی آب را مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار داده و راز خلقت را در کلام امام صادق(ع) و آثار گناه را در آیات قرآن کریم بررسی نموده است.
در شرح دعای بیستم از ادعیه صحیفه سجادیه که با عنوان مکارم اخلاق و اعمال پسندیده مطرح شده است نگارنده به تفسیر معنای صلوات و اهمیت آن در روایات پرداخته و ویژگی های ایمان کامل و حقیقت ایمان را در روایات بیان می نماید. در ادامه بحث درباره یقین و نشانه های اهل یقین، اخلاص در نیت و عمل، اصلاح و فساد در قرآن، باب نجات در دنیا و آخرت، عدم احتیاج خداوند به بندگان، استفاده از همه اوقات در راه هدف اخروی، معنای عزت واقعی و دوری از کبر، انجام عبادت بدون عُجب و تکبر، انجام خیر بدون منت و سایر صفات اخلاقی که وی از آن ها به مکارم اخلاق تعبیر می کند پرداخته و دیدگاه روایات و آیات قرآن را در مورد مکارم اخلاق و مصادیق آن ها مانند دروی از فخرفروشی، حسن معاشرت، تواضع، نرم خویی، اصلاح بين مردم، گسترش عدل و عدالت و مصادیق رذایل اخلاقی مانند کینه توزی، حسد، بدگمانی به دیگران، دشمنی با نزدیکان و.... تبیین می نماید.


منبع : روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

لباس ظاهر و لباس باطن
ره عشق: داستانهايي از حيات عارفانه اميرمومنان ...
حيوانات و هدايت
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 15)
پروا پيشه‏گان
حال انسان در هنگام ذكر
بربال انديشه
حقيقت نيّت
وضوى امیرالموءمنین علیه السلام
تفسیر حکیم (جلد1) قسمت دوم

بیشترین بازدید این مجموعه

وضوى امیرالموءمنین علیه السلام
نفس و هفت مرحله آن
ره عشق: داستانهايي از حيات عارفانه اميرمومنان ...
حقيقت نيّت
حيوانات و هدايت
بربال انديشه
حال انسان در هنگام ذكر
لباس ظاهر و لباس باطن
حضور مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی در ...
اسرار عبادت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^