فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

انقلاب سفید شاه

نمایندگانی از طرف شاه به قم عزیمت کردند تا خدمت مراجع بزرگ رسیده ، به اصطلاح انقلاب سفید را توجیه کرده ، و نیز برای سفر آیندۀ شاه به قم زمینه سازی کنند . کسانی مثل قائم مقام و صدر الاشراف ، پیرمردان حکومت بودند که در عین حال مذهبی و اهل نماز و روزه و زیارت می نمودند ، اما کسی نزد امام نیامد ؛ شاید به این دلیل بود که موضع ایشان از قبل  مشخص بود ؛ یا آنها را نمی پذیرفت یا جواب دندان شکنی می داد.
افرادی به امام می گفتند حالا که شاه به قم می آید چه خوب است ملاقاتی با هم داشته باشید و هر دو ، حرفهای خود را بزنید ، بلکه نتیجۀ مثبتی عاید شود . اما از شگفتی های امام آن بود که استبداد و استعمار را خیلی خوب می شناخت و نحوۀ مبارزه با آنها را خوب می دانست ، بنابراین کوچک ترین روی خوشی نشان نمی داد و بدین وسیله حق آنها را کف دستشان می گذاشت .
در آن زمان که مسئلۀ رفراندم و انقلاب سفید شاه مطرح بود و آمریکا در نظر ملت ایران چهرۀ منفوری نداشت و همه گمان می کردند آمریکا طرفدار آزادی است و می خواهد به دیگر کشورها کمک کند و اسباب پیشرفت و ترقی آنان را فراهم سازد ، ترومن ، رییس جمهور آمریکا ، برای فریفتن کشورهای جهان سوم ، اصلی به نام « اصل چهار » مطرح کرد که به جز ویرانی و وابستگی هر چه بیشتر کشورهای جهان سوم به کشورهای قدرتمند نتیجه دیگری در بر نداشت . برای تبلیغ این اهداف شوم ، فیلمهایی از کشاورزی  و  آبادانی در آمریکا تهیه شده ، در سراسر ایران و در میدانهای عمومی شهر به نمایش در می آمد . آن روزها سینما خیلی کم بود و این برنامه ها  برای مردم تازگی و جاذبه زیادی داشت ؛ از این روی همه با شور و شوق برای تماشا می آمدند و بدین گونه آمریکا در اذهان عمومی هر چه بیشتر محبوب تر و باشکوه تر جلوه می کرد . حضرت امام  با شناخت کامل از استعمار سلطه گر ، می دانست که انقلاب سفید شاه صد درصد آمریکایی است و شاه همانند مزدوری ملزم به اجرای آن است ؛ از این رو می فرمود که جلسه گرفتن با شاه معنا نداشته ، بلکه نتیجه منفی هم  در پی دارد .
آنها با استفاده از دستگاههای تبلیغاتی خود می خواستند ملاقات با شاه با مراجع را طوری جلوه دهند که گویا هیچ اختلافی وجود ندارد و همه در صلح و صفا بوده و جو بسیار تفاهم آمیزی فیمابین حاکم است . در این صورت بود که آن روحیۀ سازش ناپذیری ، که به وسیله خود امام در ملت القا شده بود ، از بین می رفت .
از آن جا که حضرت امام در میدان مبارزه نقش رهبری را بر عهده داشتند ، مراجع و علمای قم به نمایندگان شاه اعلام کردند که ملاقات شما به نظر آیت الله خمینی بستگی دارد ، که ایشان هم فرموده اند به هیچ وجه امکان ندارد .
علاوه بر آن ، قبل از آن که شاه به قم بیاید ، امام به مردم اعلام کرد که کسی در آن روز از خانه بیرون نیاید . این دستور زمانی ابلاغ شد که برای حکومتیان فرصتی نبود تا جمعیتی را گرد آوری کنند و با خود بیاورند. تنها کاری که برایشان مقدور شد ، آن بود که جمعی از سربازان پادگان منظریه را عجولانه به قم آوردند ، که این جمعیت فقط گوشه ای از خیابان را پر کرد .
شهر قم متروکه که به نظر می رسید و پرنده ای در کوچه و خیابان پر نمی زد . شاه که از هلی کوپتر پیاده شد و شهر را چنین سوت و کور دید ، برآشفت و بر سر رییس – روسای قم فریاد زد . آن بیچاره ها هم مات و مبهوت مانده ، نمی دانستند چه بگویند . هیچ کس هم نبود که قبل از شاه سخنرانی کند و خوش آمد بگوید و به اصطلاح ، مجلس را گرم کند ؛ تنها عده ای از اداری ها و ساواکی ها بودند و عده ای سرباز که خیلی سرد و بی حال کناری ایستاده بودند . شاه با عصبانیت جلوی صحن حرم حاضر شد و آن سخنرانی کذایی را ایراد کرد که سراسر توهین و ناسزا به علما و مراجع بود . شاه در توبه نامه اش در 26 دی ماه 1357 که از تلویزیون پخش می شد گفت : « من دست به طرف مراجع بزرگوار دراز می کنم ، من از علمای اسلام تقاضا می کنم که مردم را آرام کنند ...»
امام در همان وقت طی اعلامیه ای از پاریس فرمودند که « تو همان کسی هستی که به علمای اسلام توهین کردی و آنها را به حیوان تشبیه نمودی . حالا که کا ر تو به این جا رسیده دست دوستی دراز می کنی و ارادت می ورزی ؟! نه تو همان روحیۀ سابق را داری و اکنون از روی ناچاری است که این حرفها را می زنی . در تو چیزی غیر از نفاق وجود ندارد . توبۀ گرگ مرگ است . »


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
برگزاری دعای کمیل در فاو
دعای آیت الله سید محمد تقی خوانساری در حق من
ترس از نزول عذاب الهی
انتشار کتاب شهید جاوید
وسوسۀ شیطانی
حسینیۀ ارشاد
توسل به حضرت رضا (ع) برای آمدن میهمان
مسجد لاله زار تهران
رویای صادقه

بیشترین بازدید این مجموعه

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^