فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

دخالت حکومت در حوزه های علمیه

اولین کسی که به منظور « اصلاحگری » ، در حوزه ها دخالت کرد ، رضاخان بود . او زیر نظر افرادی مثل محمد علی فروغی ، که هم شخصیتی سیاسی – اجتماعی و هم یک شخصیت علمی بود ، مدرسه معقول و منقول را تأسیس کرد . امتحان ورودی این مدرسه برای هر طلبه ای بسیار آسان بود و پس از طی دورۀ تحصیلی موفق به اخذ مدرک می شد که با درست داشتن آن ، به راحتی می توانست به استخدام دوایر دولتی درآید .
این ترفندی بود تا بتوانند طلاب ، به ویژه افراد تحت فشار اقتصادی را از حوزه ها جدا کنند . مدتی نیز موفق شدند و طلاب زیادی را که می بایست چند سال بعد هر کدام به منزلۀ عالم اسلامی ، در شهر و دیاری از مملکت پهناور اسلامی محور کارهای اصولی دینی و اجتماعی می شدند و پیشوایی عده ای را به عهده می گرفتند ، از دروس حوزه و لباس مقدس روحانیت جدا کرده ، به استخدام ادارۀ آموزش و پرورش و دادگستری و ... درآوردند . در نهایت عده ای را نیز به سر دفتری اسناد و محضر ازدواج و طلاق دلخوش کردند . بدین ترتیب و به دلیل فقر مادی و از آن مهم تر ، فقر معنوی ، حوزه های علمیه و در نتیجه جامعۀ اسلامی ایران لطمۀ شدیدی خورد و نیروهای مستعدی را از کف داد.
محمد رضا پهلوی نیز پا جای پای پدر گذاشته ، کوشید با چنین شگردی ، طلاب حوزه و نیروهای انقلاب امام خمینی  (ره) و سرانجام افرادی را که در نظر داشتند به طلبگی روی آوردند ، به جبهه ای دیگر کشانده ، از قدرت جبهۀ رقیب بکاهد . برای نیل به این هدف ابتدا در قم مرکزی به نام « دارالترویج » به پا کردند . روحانی غیر معروفی به نام « اشراقی » را به خدمت گرفتن و بودجۀ کافی و محلی مناسب در اختیارش قرار داده ، حقوق و مزایای شایان توجهی برای جذب طلاب مقرر نمودند .
کار دارالترویج به دلیل بی لیاقتی اشراقی ، رییس این مرکز ، با ضعف شروع شد . عدۀ معدودی از طلاب (باز هم به دلیل فقر مادی و عدم بینش کافی سیاسی – اجتماعی ) پا پیش گذاشتند ، اما به زودی تحت تأثیر جو حوزه و سیطرۀ خط امام ، مورد مواخذه و تمسخر این و آن قرار گرفته ، خیلی زود پا پس نهادند . پس از سه – چهارماه ، دار الترویج بسته شد . رییس دست نشاندۀ آن نیز که گویا معتاد به مواد مخدر بود – پس از چندی از دنیا رفت و اصل و فرع مسئله درهم پیچیده شد .


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
رویای صادقه
شهر به شهر برای تثبیت انقلاب
عتاب پیامبر اکرم (ص)
به عشق وطن
شروع تبلیغ
درس خارج
آرامش و برکت منبر
فضای باز سیاسی
پرچم های دعای کمیل

بیشترین بازدید این مجموعه

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^