فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
60% این مطلب را پسندیده اند

تفسیر حکیم (جلد 1) قسمت اول

حسین انصاریان، قم، انتشارات دارالعرفان.
شرح و تفسیر سوره فاتحه الکتاب و هفت آیه ابتدایی سوره بقره و بیان مفاد اخلاقی، اعتقادی و عرفانی این سوره مبارکه است. در این مجموعه تفسیری که کتاب حاضر اولین مجلّد از آن است، سعی شده است با رویکردی اخلاقی و اعتقادی به تفسیرآیات قرآن پرداخته شده و پیام های مختلف آیات شریف آن استخراج گردد. نگارنده برای تفسیرآیات از سایر دیدگاه های تفسیر مفسران شیعه و هم چینن روایات معصومین(ع) بهره فراوانی برده و داستان های عبرت آموز متعددی را برای تبیین هرچه بهتر تفسیر قرآن نقل می نماید. در این مجلّد وی ابتدا به تفسیر «بسم الله» پرداخته و به شرح معنای رحمان و رحیم و لزوم آغاز کارها با نام خداوند متعال می پردازد. آنگاه به تفسیر معنای حمد پرداخته و ابعاد حمد وشکر خداوند را بررسی می نماید و روایات و داستان‌هایی در این باره نقل می کند و انواع نعمت های مادی و معنوی خداوند را از این منظر بر می‌شمارد و لزوم حمد و کیفیت به جا‌آوردن حمد‌واقعی را بیان می‌نماید. در ادامه نگارنده به تفسیر آیه «مالک یوم الدین» پرداخته و معنای مالکیت روز جزا توسط خداوند را بیان کرده و ابعاد حکومت و سیطره خداوند متعال در روز قیامت و حتی دنیا را به تصویر کشیده و برخی از اوصاف قیامت را ذکر می‌کند.
در بخش دیگری از تفسیر سوره حمد به انحصار عبادت برای خداوند و انحصار طلب استعانت از ذات اقدس الهی اشاره کرده و به این امر تأکید می کند که طلب یاری از اولیای الهی مانند پیامبر‌اسلام(ص) و اهل بیت(ع) آن حضرت نیز در واقع کمک جستن از خداوند است و این مطلب به هیچ وجه سر از شرک درنمی آورد. در تفسیر آیه «اهدنا الصراط المستقیم» و آیات پس از آن نگارنده باب ولایت ائمه معصومین(ع) را باز می نماید و ابعاد ولایت ایشان و انحصار هدایت در مسیر حرکت آنان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. وی ابعاد ولایت و امامت امامان شیعه به ویژه حضرت علی(ع) را بررسی نموده و آیات و روایات متعددی را در این زمینه مورد بحث قرار می دهد و مصداق واقعی صراط مستقیم را این ذوات مقدسه دانسته و انحراف از این مسیر را انحراف از مسیر توحید و هدایت ارزیابی می کند و مصداق مضوب علهیم و ضالین را کسانی می داند که از مسیر ولایت اهل بیت(ع) منحرف شده اند. در همین راستا نگارنده ابعاد ایمان به خداوند و اعتقاد به اولیای الهی را بیان کرده و براین مطلب تأکید می نماید. در آیات ابتدایی سوره بقره نیز مطالبی در مورد قرآن کریم و اتقان این کتاب الهی، ایمان به غیبت و متعلقات آن، مفهوم اقامه نماز و حقیقت انفاق و ایمان بر پیامبران گذشته ارائه شده است.
ياد آور مي گردد مرجع فقيد آيت‌الله‌العظمی فاضل‌لنكرانی در تاريخ 4/9/85 در تقريظی بر تفسير حكيم استاد انصاريان مرقوم فرمودند: « قسمتی از تفسير شريف حكيم كه به قلم خطيب توانا، عالم ربانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمين انصاريان نگارش يافته را ملاحظه كردم، انصاف آن است كه با توجه به وسعت اطلاع وی از معارف و احاطه بسيار خوبی كه به مضامين آيات و روايات دارند نكات جالب و بديعی را در اين تفسير از خود به جای گذاشته‌اند. اميد آن است كه مورد استفاده فضلای و اهل دانش و نيز عموم مردم قرار گيرد خداوند ايشان و ما و همه را با قرآن در دنيا و آخرت محشور فرمايد. انشاءالله.»


منبع : روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
0
60% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

لباس ظاهر و لباس باطن
ره عشق: داستانهايي از حيات عارفانه اميرمومنان ...
حيوانات و هدايت
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 15)
پروا پيشه‏گان
حال انسان در هنگام ذكر
بربال انديشه
حقيقت نيّت
وضوى امیرالموءمنین علیه السلام
تفسیر حکیم (جلد1) قسمت دوم

بیشترین بازدید این مجموعه

وضوى امیرالموءمنین علیه السلام
نفس و هفت مرحله آن
پروا پيشه‏گان
تفسیر حکیم (جلد1) قسمت دوم
حيوانات و هدايت
بربال انديشه
حال انسان در هنگام ذكر
لباس ظاهر و لباس باطن
حضور مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی در ...
اسرار عبادت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^